آموزش مالیاتبخشنامه ها و قوانین

اظهارنامه اصلاحی و نکات و شرایط ارسال + آموزش ویدیویی

نکات اظهارنامه اصلاحی را در این مطلب دنبال خواهید کرد

اظهارنامه اصلاحی و نکات مهم ارسال آن همراه آموزش ویدیویی

یک امکانی که به موجب تبصره ماده 226 قانون مالیات‌های مستقیم برای مودیان مالیاتی درنظر گرفته شده است امکان ارسال اظهارنامه اصلاحی است.

قبل از اینکه به ادامه مطلب و شرح موضوع بپردازیم بهتر است این آموزش کوتاه ویدیویی را ببینید:

آموزش ویدیویی ارسال اظهارنامه اصلاحی مالیات عملکرد:


در متن زیر می‌توانید شرح ماده 226 قانون مالیات‌های مستقیم را بخوانید:

ماده 226

همانطور که در متن تبصره ماده 226 قانون مالیات‌های مستقیم می‌خوانیم مهلت ارسال اظهارنامه اصلاحی یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه اصلی می‌باشد و در هر صورت تاریخ تسلیم اظهارنامه مودی همان تاریخ تسلیم اظهارنامه اول منظور خواهد شد.

در این ماده قانونی آمده است چنانچه مودیان مالیاتی در ارسال اظهارنامه اشتباه محاسباتی داشته باشند می‌توانند با ارسال اظهارنامه اصلاحی نسبت به رفع اشتباه اقدام نمایند ولی شاید ابهاماتی از این بابت در ذهن مودیان مالیاتی از تفسیر شرایط ارسال اظهارنامه مالیاتی ایجاد شود که پاسخ این ابهامات در بخشنامه‌ای اعلام شده است که این بخشنامه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

برای روشنگری بهتر این موضوع نیز سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه شماره 200/12319 تاریخ 92/7/7 موارد و شرایط ارسال اظهارنامه اصلاحی را تبیین کرده است که در ادامه این بخشنامه را هم بررسی خواهیم کرد:

بخشنامه اظهارنامه اصلاحی

در این بخشنامه یک شرط بسیار مهم برای قبولی اظهارنامه عنوان شده است:

اظهارنامه اصلاحی ناشی از ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی نباشد.

در واقع می‌توان گفت صرفا در دوحالت اجازه ارسال اظهارنامه اصلاحی را داریم:

1- در صورت اصلاح اشتباهات محاسباتی

2- در صورت نیاز به تغییر طبقه‌بندی حساب‌ها

این موضوع بسیار مورد تاکید است و اهمیت زیادی دارد چرا که مودیان مالیاتی شاید توجه چندانی به این شرط نداشته باشند و به راحتی اظهارنامه اصلاحی را در هر شرایطی حق قانونی و بدیهی خود می دانند که شاید همین بی‌توجهی موجب خطرات زیادی در زمان رسیدگی شود.

در مواردی می‌بینیم که مودیان مالیاتی حتی بابت اصلاح موارد بسیار کم اهمیت مانند اصلاح آدرس یا مواردی از این دست اقدام به ارسال اصلاحی می‌کنند که توصیه ما این است که بابت موارد کوچکی مانند این به هیچ عنوان اظهارنامه اصلاحی ارسال نکنید چون مهمترین موضوعی که در اظهارنامه‌ها و رسیدگی‌های مالیاتی مورد توجه قرار می‌گیرد موضوع ترازنامه و صورت سود و زیان است و موارد اطلاعات هویتی آنچنان حائز اهمیت نیست که بخواهد موجب ارسال اصلاحی شود.

در کل می‌توان گفت نگاه مثبتی به اظهارنامه اصلاحی در زمان رسیدگی‌های مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی نیست پس لازم است بسیار با حساسیت به این موضوع نگاه کنید.

هرچند که در ویدیوی آموزشی این مقاله توضیحات کاملی در مورد نکات فنی ارسال اظهارنامه آمده است ولی در ادامه نکاتی را در مورد ارسال مطرح می‌کنیم.

دو حالت کلی برای ارسال اظهارنامه وجود دارد:

حالت اول: فایل اظهارنامه اصلی را روی سیستم رایانه‌ای خود موجود داریم

در این حالت کافی است با اجرای نرم افزار اظهارنامه، اظهارنامه اصلی را با درج شناسه ملی و کدرهگیری پیش ثبت نام جستجو کنیم و بعد از بارگذاری اظهارنامه اصلی که اطلاعات آن از روی سیستم خودمان بارگذاری شده، آن ردیف را انتخاب کنیم و دکمه اظهارنامه اصلاحی را در پایین نرم افزار کلیک کنیم که در این حالت ردیف دیگری به ردیف اصلی اضافه می‌شود و می‌توانیم همان را ویرایش کنیم و در نهایت اظهارنامه اصلاحی را ارسال کنیم.

حالت دوم: فایل اظهارنامه اصلی روی سیستم رایانه‌ای موجود نیست

شاید پیش بیاید که قصد ارسال اظهارنامه اصلاحی داریم ولی فایل اولیه اظهارنامه اصلی را نداریم، در این حالت هم باز می‌توانیم وارد نرم افزار شویم و دکمه اظهارنامه جدید را کلیک کنیم و بعد از ورود اطلاعاتی نظیر نام کاربری و رمز عبور در ادامه از پنجره انتخاب نوع اظهارنامه، اظهارنامه اصلاحی را انتخاب کنیم و بعد کد رهگیری اظهارنامه اصلی را ثبت نموده و دکمه ایجاد را می‌زنیم.

اکنون یک اظهارنامه خام ایجاد می‌شود که در صفحه اول آن کدرهگیری اظهارنامه اصلی آمده است و حالا تمام جداول را تکمیل و در نهایت اظهارنامه را ارسال می‌کنیم.

باز هم تاکید می‌کنم تا این توصیه را از من بپذیرید که دقت زیادی به نکات ارسال اظهارنامه اصلاحی داشته باشید چون در سازمان امور مالیاتی حساسیت زیادی به این موضوع است و به نوعی در این حالت مودی زیر ذره‌بین سازمان امور مالیاتی خواهد رفت.

اگر سوالی در خصوص مباحث مالیاتی به‌خصوص موضوع اظهارنامه مالیاتی داشتید می‌توانید از قسمت تالار پرسش و پاسخ سوال خود را درج کنید تا در اولین فرصت من یا همکاران دیگر به سوال شما پاسخ لازم را بدهند، شاید هم سوال شما از قبل توسط سایر دوستان پرسیده شده که می‌توانید آن‌را جستجو و مطالعه کنید.

از این قسمت می‌توانید وارد صفحه تالار پرسش و پاسخ شوید:

ورود به تالار پرسش و پاسخ

ضمنا از این قسمت نیز می‌توانید وارد سایت سازمان امور مالیاتی شوید و نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را دانلود و نصب کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا