آموزش مالیات
موضوعات داغ

ارائه نکاتی از گواهی مالیات بر ارزش افزوده

نکاتی مهم در خصوص گواهی ارزش افزوده

یکی از وظایف قانونی هر فعالیت اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده، اخذ گواهی ارزش افزوده و تمدید به‌موقع آن است و در این مقاله به ارائه نکاتی در این رابطه خواهیم پرداخت.

پیش نیاز صدور گواهی:

جهت صدور گواهی ارزش افزوده لازم است حتما از قبل، مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام ارزش افزوده را انجام داده باشیم و پرونده فیزیکی مجموعه ما در اداره مالیات بر ارزش افزوده توسط کارشناسان مالیاتی مورد تایید نهایی قرار گرفته باشد.

البته این مورد را باید بدانیم که جهت پیش ثبت نام و ثبت نام ارزش افزوده می بایست حتما از قبل عملیات ثبت نام در نظام جامع مالیاتی را در سایت Tax.gov.ir انجام داده باشیم و به مرحله 45 رسیده باشیم. مرحله 45 مالیاتی به منزله اتمام مراحل ثبت نام مالیات عملکرد است که در سامانه جامع مالیاتی به آدرس بالا و حوزه مالیات عملکرد ما انجام می شود.

بعد از انجام مراحل ثبت نام در طرح جامع مالیاتی یک کدرهگیری پیش ثبت نام اقتصادی در اختیار ما قرار خواهد گرفت که این شماره نیز پیش نیاز ارائه درخواست صدور گواهی ارزش افزوده می باشد.

یکی دیگر از پیش نیازهای صدور گواهی ارزش افزوده، ارائه اظهارنامه های دوره های مالیاتی قبلی و تسویه حساب یا ترتیب پرداخت آن است. البته این موضوع به این شرط است که ما از قبل مشمول ارائه اظهارنامه های ارزش افزوده باشیم و در غیر اینصورت نیازی به ارائه اظهارنامه ارزش افزوده نیست.

نکته:

تاکنون هفت مرحله فراخوان ثبت نام ارزش افزوده انجام شده است که تاریخ مشمولیت فعالیت اقتصادی ما براساس یکی از این مراحل فراخوان طبقه بندی می شود. برای اطلاع از مرحله مشمولیت ثبت نام ارزش افزوده می توانیم  و مراحل فراخوان انجام شده می توانیم به سایت vat.ir مراجعه کنیم و از تاریخ مشمولیت خود آگاه شویم.

نحوه صدور گواهی ارزش افزوده:

جهت درخواست صدور گواهی ارزش افزوده لازم است به سایت evat.ir مراجعه کنیم و بعد از ورود با نام کاربری و رمزی عبوری که از قبل و در مراحل ثبت نام ارزش افزوده دریافت کرده ایم ، از قسمت درخواست گواهینامه ثبت نام ، درخواست خود را ثبت نماییم.

در این قسمت، دو حالت وجود دارد، یا از قبل گواهی داشته ایم و الان قصد تمدید آن را داریم و یا از قبل گواهی ارزش افزوده نداشته ایم و برای اولین بار است که درخواست گواهی را صادر می کنیم.

اگر از قبل گواهی ارزش افزوده داشته باشیم باید توسط شماره صدور و تاریخ صدور که در بالای گواهی ارزش افزوده درج شده است، درخواست تمدید گواهی را صادر کنیم و اگر از قبل گواهی ارزش افزوده نداشته باشیم و برای اولین بار است که درخواست را صادر می کنیم نیازی به درج شماره و تاریخ گواهی قبلی نخواهد بود.

لازم به توضیح است یکی از فیلدهای اطلاعاتی که در هنگام درخواست گواهی نیاز به تکمیل دارد، کدرهگیری سامانه شماره اقتصادی است که این کدرهگیری را در فرایند ثبت نام در طرح جامع مالیاتی از قبل دریافت کرده ایم.

بعد از ارائه درخواست صدور گواهی ارزش افزوده یک شماره رهگیری ارائه خواهد شد که با آن شماره قادر به پیگیری مراحل صدور گواهی خواهیم بود و باید این شماره را ذخیره کنیم تا در صورت نیاز، پیگیری های بعدی را با آن انجام دهیم.

چنانچه قصد تمدید گواهی صادر شده قبلی را داشته باشیم لازم است بعد از انجام درخواست در سامانه ارزش افزوده، اصل گواهی قبلی را به اداره ارزش افزوده ارائه نماییم تا گواهی جدید صادر و به ما تحویل شود.

پیگیری صدور گواهی:

بعد از انجام مراحل ثبت درخواست گواهی ارزش افزوده توسط کدرهگیری که در مراحل درخواست در اختیار ما قرار گرفته می توانیم در هر لحظه به سامانه مراجعه و از قسمت <<پیگیری درخواست ها>> با درج کد رهگیری، از مراحل صدور گواهی ارزش افزوده خود اطلاع کسب کنیم.

در همین قسمت چنانچه نقایص و ایراداتی در جهت صدور گواهی ارزش افزوده وجود داشته باشد توسط کارشناسان مالیاتی اعلام خواهد شد و می توانیم نسبت به رفع نقص موجود اقدام کنیم.

از مواردی که ممکن است به عنوان نقص مطرح شود، عدم ارائه اظهارنامه های دوره های قبلی یا عدم تسویه حساب اظهارنامه های قبلی می باشد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است به عنوان نقص اعلام شود، عدم وصول اصل گواهی قبلی به اداره مالیات بر ارزش افزوده است که لازم است در هریک از موارد، نقص موجود را برطرف نموده و اگر رد درخواست شده باشیم مجددا نسبت به ارائه درخواست صدور گواهی ارزش افزوده اقدام کنیم.

نمونه ای از رد درخواست و علت آن در تصویر زیر قابل مشاهده است.

 

نحوه ارائه گواهی ارزش افزوده صادر شده:

روال ارائه گواهی ارزش افزوده جدید به صورت ارسال پستی به آدرس محل فعالیت  واحد اقتصادی مودی مالیاتی است و معمولا در اغلب موارد این روال تغییر نمی کند و حتی اگر حضوری هم به اداره ارزش افزوده مراجعه داشته باشید، گواهی صادر شده تحویل نمی گردد اما من اخیرا در مواردی مشاهده کرده ام که در برخی از ادارات و مراکز خدماتی ارزش افزوده، گواهی صادر شده جدید با ارائه نامه رسمی در سربرگ رسمی به فرد معرفی شده در نامه رسمی تحویل داده می شود.

مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده:

اعتبار گواهی ارزش افزوده در اغلب موارد 6 ماه تا یک سال می باشد و براساس تجربیات شخصی و با توجه به موارد متعدد به این نتیجه رسیده ام که مدت اعتبار گواهی ارزش افزوده به عوامل مختلفی از جمله نوع فعالیت مودی مالیاتی، نحوه تسویه اظهارنامه های ارزش افزوده دوره های قبل (نقدی یا اقساطی) و اداره ارزش افزوده صادر کننده گواهی بستگی دارد و رویه و روال مشخصی در دستور کار نیست و حتی در برخی موارد مشاهده کرده ام که گواهی ارزش افزوده با اعتبار 3 ماهه نیز صادر گردیده است ولی رویه ای که در اکثر موارد مشاهده شده، اعتبار گواهی به مدت 6 تا 12 ماه است.

اطلاعات درج شده در گواهی ارزش افزوده:

  1. نام مودی مالیاتی
  2. آدرس و کدپستی واحد اقتصادی مودی مالیاتی
  3. مرحله مشمولیت ثبت نام ارزش افزوده مودی
  4. تاریخ انقضای گواهی ارزش افزوده
  5. نام مودی اصلی و شرکای واحد اقتصادی

در تصویر زیر یک نمونه گواهی صادر شده ارزش افزوده قابل مشاهده است.

گواهی صادر شده

چنانچه نیاز به اطلاعات جامع و بیشتری در خصوص موضوع مالیات بر ارزش افزوده از مراحل پیش ثبت نام تا ثبت نام و ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده و سایر موارد مرتبط داشتید می توانید از لینک زیر اطلاعات بیشتری کسب و آموزش کامل و جامع آن را تهیه کنید و در این موضوع حرفه ای شوید.

راهنمای جامع مالیات بر ارزش افزوده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا