آموزش بیمه و قانون کارآموزش حسابداری

روش محاسبه پایه سنوات تجمیعی

پایه سنوات در قانون کار

قانون پایه سنوات کارگران

در بخش اول از فصل ۳ قانون کار شامل مواد ۳۴ تا ماده۵۰، قوانین حق السعی عنوان شده است. پس از تعریف حق السعی و مزد و مزد ثابت، در ابتدای این بخش از قانون کار در ماده ۴۱ همین قانون، شواری عالی کار را موظف کرده است تا سالیانه حداقل مزد کارگران را با توجه به مناطق و صنایع مختلف تعیین نماید و افزایش مزد کارگران باید متناسب با نرخ تورم و تامین زندگی یک خانوار باشد.

شواری عالی کار نیز با توجه به تکلیف قانونی ماده ۴۱، در پایان هر سال به صورت سه جانبه و با حضورنمایندگان دولت، نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرمایان نسبت به تعیین حداقل مزد هر سال کارگران اقدام می نماید.

مبلغ پایه سنوات هر سال کارگران در بخشنامه مزد هر سال توسط شواری عالی کار تعیین می‌شود. پایه سنوات کارگران قراردادی نیز از مصوبه بخشنامه مزد پیروی می‌کند.

پایه سنوات پس از تکمیل یک سال سابقه کار کارگران در همان کارگاه تعلق می گیرد. یعنی از شروع سال کاری دوم تعلق خواهد گرفت و نه بر اساس سال تقویمی. ضمنا پایه سنوات هر سال هنگام افزایش مزد سال بعد به میزان مشخص شده در بخشنامه مزد، افزایش خواهد داشت.

مرجع تصویب پایه سنوات کارگران 

هر ساله شورای عالی کار هنگام تصویب بخشنامه مزد و تعیین حداقل مزد، مبلغ پایه سنوات آن سال را نیز تعیین می‌نماید. بنابراین به صورت تجمیعی باید برای کارگری که حداقل یکسال سابقه داشته است مورد محاسبه قرار گیرد.

پایه سنوات جزو مزد ثابت است و از اقلام مشمول کسر مالیات و بیمه تامین اجتماعی نیز می‌باشد.

پایه سنوات سال های قبل روی مزد فعلی تجمیع می‌شود. ولی پایه سنوات هر سال با سال دیگر متفاوت است و باید عدد پایه سنوات سال گذشته به همراه پایه سنوات سال جدید جمع شوند. البته یک نکته مهم را باید در جریان بود که در ادامه همین متن عنوان خواهیم کرد.

 پایه سنوات در سال 1392 روزانه 3000 ریال
پایه سنوات در سال 1393 روزانه 5000 ریال
پایه سنوات در سال 1394 روزانه 10000 ریال
پایه سنوات در سال 1395 روزانه 10000 ریال
پایه سنوات در سال 1396 روزانه 17000 ریال
پایه سنوات در سال 1397 روزانه 17000 ریال
پایه سنوات در سال 1398 روزانه 23333 ریال
پایه سنوات در سال 1399 روزانه 33.333 ریال

و ضمنا در سالهای 1400 و 1401 به ترتیب مبلغ ماهانه پایه سنوات برای ماه‌های 30 روزه برابر با 1400000 ریال و 2100000 ریال می‌باشد.

روش محاسبه پایه سنوات

پایه سنوات بعنوان یکی از عوامل حقوقی مهم در کنار حقوق پایه و در قالب ترمیم مزد، تصویب و پرداخت می‌شود.

محاسبه پایه سنوات با وجود سادگی که در نگاه اول دارد اما در برگیرنده چند نکته مهم است که می‌بایست در اجرای محاسبات آن لحاظ کرد.

شاید از خود بپرسید که پایه سنوات روزانه که هر سال با تصویب شورای عالی کار رسمیت می‌یابد و عددی ثابت و قابل پرداخت به کارکنان است اما نکته اساسی آن در زمانی اهمیت پیدا می‌کند که قرار است به پرسنلی که چندین سال در مجموعه شما کار می‌کند،‌ پایه سنوات پرداخت کنید.

اشتباهی که اغلب حسابداران و مدیران مالی دارند این است که  پایه سنوات را برای فردی که بیش از یک سال سابقه استخدامی دارد مشابه پایه سنوات فردی که سالها سابقه استخدامی دارد لحاظ می‌کنند و هیچ گونه تفکیکی بین این دو لحاظ نمی‌کنند.

برای درک بهتر این محاسبات، ویدیوی کوتاهی را آماده کرده‌ایم که در این ویدیو به صورت دقیق و با جزئیات کامل، نحوه محاسبه پایه سنوات تجمیعی را در سال‌های مختلف تشریح کرده‌ایم.

 

همچنین سایر موضوعات مرتبط با پایه سنوات و حق سنوات را می توانید در صفحات زیر دنبال نمایید:

نحوه محاسبه پایه سنوات تجمیعی و استفاده از اکسل پایه سنوات

آخرین تغییرات در محاسبه سنوات پایان سال

محاسبه پایه سنوات تجمیعی در سال ۱۴۰۱

 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام و خداقوت
    عااااالی بود
    سپاس از راهنمایی کامل و جامعتون
    قبل از این هرچقدر سرچ کرده بودم فقط یکسری رقم و عدد آماده بهم تحویل میداد که اصلا واسم مشخص نبود از کجا اومده.
    سپااااااس 🤩

  2. سلام خدا قوت
    توضیحات فوق العاده عااالی جامع و کامل بود..دستتون درد نکنه خدا خیرتون بده

  3. سلام وقت شما بخیر
    سال نو مبارک باشه
    یه سوال داشتم بابت حقوق ودستمزد
    اینکه یکی از نیروهای ما به دلایلی با وجود ۱۸ سال سابقه متاسفانه براساس سابقه حقوق ودستمزد براش حساب نشده، و الان سوالم اینه که واسه اینکه بتونیم این نیرومون رو براساس سابقه از سال ۱۳۸۵ حساب کنیم از چه فرمولی باید استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا