آموزش حسابداریآموزش مالیاتآموزش های رایگان

محاسبات خرید طلا با تغییرات آن در ارزش افزوده

محاسبه آنلاین و دستی خرید و فروش طلا

یکی از دغدغه‌های عموم مردم در زمان خرید طلا، نحوه محاسبه قیمت طلا در خرید و فروش است. به نحوی که با هر طریقی که طلافروش قیمت طلا را محاسبه کند از آنجاییکه خریدار اطلاع دقیقی از نحوه محاسبات ندارد گاهی دچار نگرانی می‌شود که آیا این نحوه محاسبه صحیح است یا خیر؟

آیا میزان سود طلافروشی درست اعمال شده یا خیر؟

آیا میزان مالیات بر ارزش افروده به شیوه صحیح و با اعمال قانون جدید ارزش افزوده تحقق پیدا کرده یا خیر؟ و سوالهای مشابهی از این قبیل در ذهن خریدار طلا موج می‌زند که اغلب منجر به سوء ظن و نگرانی در خریدار می‌شود.

همانطور که می‌دانید با اجرای قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ 1400/10/13 اصل طلا و جواهر و پلاتین از ارزش افزوده معاف شد ولی با این حال همچنان به سود طلافروش و اجرت ساخت طلا، مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد و این موضوع قانونی است.

در این پست قصد داریم به صورت شفاف و دقیق و روشن، شیوه محاسبات خرید و فروش طلا را شرح دهیم تا در صورت نیاز به خرید طلا بتوانید خودتان به تنهایی هم از محاسبات دستی آن آگاه باشید و هم با معرفی یک روش آنلاین بتوانید در چند ثانیه محاسبات مربوط به طلای ساخته شده را بدست آورید.

عوامل موثر در قیمت نهایی طلای ساخته شده شامل چند مورد زیر است:

1- اصل طلا که شامل بهای طلای خام است و طبق قانون جدید مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست. قیمت روز هر گرم طلا را می‌توانید در همان روز از روی تابلوی طلافروشی مشاهده کنید که البته صرفا به همین قیمت اکتفا نکنید و از چند مغازه مشابه و یا جستجو در گوگل استعلام کنید. طلا با توجه به نوع عیاری که دارد قیمت متفاوتی دارد ولی عموما آنچه در بازار ایران مرسوم‌تر است طلای 18 عیار می‌باشد که در هنگام خرید به این موضوع نیز توجه کنید و کنترل کنید که حتما در فاکتوری که دریافت می‌کنید عیار طلای خریداری شده را نوشته باشند. از حاصل ضرب نرخ هر گرم طلا در وزن آن، جمع بهای طلای خام بدست می‌آید.

2- اجرت ساخت که شامل دستمزد کارگاهی است که طلا را تولید کرده و به بهای اصل طلا افزوده می‌شود. اجرت همچنان شامل مالیات با ارزش افزوده است. اجرت به دو شیوه درصدی و مبلغی، مرسوم است که در یکی از ویدیوهای زیر این موضوع تشریح شده است.

3- سود طلافروش که طبق قوانین اتحادیه طلافروشان شامل 7% از بهای طلای خام می‌باشد ولی آنچه اغلب با آن مواجه هستیم به این شکل است که 7% سود طلافروشی را روی اجرت ساخت هم اعمال می‌کنند و ظاهرا تبدیل به یک عرف و قانون نانوشته شده است.

4- ارزش متعلقات که شامل بهای سنگ و جواهرات قیمتی است که به صورت جداگانه روی برخی از طلاهای ساخته شده نصب می‌شود. که به این قسمت هم مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد.

4- مالیات بر ارزش افزوده همانطور که گفتیم با وجود معافیت اصل طلا و جواهر و پلاتین، همچنان به اجرت ساخت و سود طلافروشی، مبلغ 9% مالیات بر ارزش افزوده لحاظ خواهد شد و در سرجمع قیمت موثر است.

در ویدیوی زیر به صورت کاملا عملی و با ذکر یک مثال نمونه با فاکتور خرید واقعی، این محاسبات را بررسی کرده‌ایم که می‌تواند دیدگاه دقیقی در محاسبه قیمت طلا برای شما ایجاد کند ولی با این وجود شاید وقت انجام این محاسبات را به تنهایی نداشته باشید و بخواهید به صورت سریع و فوری خودتان با وارد کردن چند عدد در ظرف چند ثانیه قیمت طلای مورد انتخاب خود را بدست آورید و با خیال راحت تر خرید کنید که در ویدیوی دوم می‌توانید توضیحات استفاده از ماشین حساب طلا در روش محاسبه آنلاین و اتوماتیک خرید طلا را ببینید.

مطالعه بیشتر: حذف ارزش افزوده طلا و نحوه محاسبات جدید

 

ویدیوی شماره 1 نحوه محاسبه دستی قیمت طلا

ویدیوی شماره 2 محاسبه آنلاین خرید طلا

arrow

محاسبه آنلاین قیمت طلا

ماشین حساب طلایی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا