آموزش مالیاتآموزش های رایگان

اینتاکد مالیاتی و نسبت سود فعالیت کسب و کارها

اینتاکد چیست؟

اینتاکد یا شناسه یکتای فعالیت:

صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی که به نوعی با موضوع مالیات سر و کار دارند، مدتی هست که این واژه را می‌شنوند.

چه بخواهید اظهارنامه مالیاتی بدهید یا فرم توافق تبصره ماده 100 را تکمیل کنید و یا اگر جهت رسیدگی مالیاتی به اداره مالیات مراجعه کنید احتمالا واژه اینتاکد را می‌شنوید.

این روزها واژه اینتاکد در فضای مالیاتی کسب و کارها پرتکرار و پر کاربرد است. واژه‌ای که توسط سازمان امور مالیاتی در روش‌های جدید رسیدگی و تشخیص مالیات برآوردی، عنوان شده و استفاده می‌شود و نقش مهمی در تعیین میزان مالیات برخی از صاحبان مشاغل و اصناف و کسب و کارها دارد.

سازمان امور مالیاتی به منظور افزایش دقت در طبقه بندی فعالیت‌ کسب و کارها و مشاغل و تسهیل در روند تشخیص مالیات، به هر فعالیت اقتصادی یک کد مالیاتی ویژه اختصاص می‌دهد، که اینتاکد نامیده می‌شود. اینتاکد به گونه ای عمل می‌کند تا شما با داشتن این کد ویژه مالیاتی، تعریف دقیق و منحصر به فردی نسبت به نوع فعالیت و مدل سودآوری کسب و کار خود به سازمان امور مالیاتی ارائه دهید.

اینتا کد، معادل فارسی واژه (International standard industrial classification) است.

بدیهی است که در حال حاضر این کدگذاری اختصاصی انجام شده صرفا در سامانه‌های مربوط به این سازمان کاربرد دارد.

طبقه بندی انواع اینتاکد مالیاتی:

انواع اینتاکد

اینتاکد مالیاتی، فعالیت‌های اقتصادی را به 3 گروه اصلی طبقه بندی می‌کند:

  • تولیدی
  • بازرگانی
  • خدمات

یکی از شاخصه‌هایی که می‌بایست در پرونده مالیاتی خود در هنگام ثبت نام مالیاتی یا ویرایش پرونده الکترونیکی مالیاتی در سایت my.tax.gov.ir اختصاص داده و پرونده الکترونیکی مالیاتی خود را تکمیل کنید اینتاکد است. به این شکل که باید نوع فعالیت خود را از میان یکی از دسته های اصلی تولیدی، بازرگانی یا خدماتی انتخاب کنید و در مراحل بعدی در جزئیات بیشتر، فعالیت دقیق اقتصادی خود در لایه‌های داخلی اینتاکد مالیاتی عمیق‌تر شوید تا در نهایت به اینتاکد ویژه کسب و کار یا فعالیت اقتصادی خود برسید.

کاربرد اینتاکد چیست:

اینتا کد چیست؟

از آنجایی‌که طبقه بندی قبلی سازمان امور مالیاتی تحت عنوان کد آیسیک، دارای برخی ایرادات ساختاری و محتوایی بود، بنابراین سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفت موضوع شناسایی و طبقه‌بندی و کد گذاری فعالیت‌های اقتصادی در نظام مالیاتی را تغییر دهد و به این ترتیب اینتاکد متولد می‌شود.

اینتاکد ساماندهی گونه‌های مختف کسب و کار و مشاغل از نگاه سازمان امور مالیاتی است. به صورت کلی این کد خاص مالیاتی می‌تواند میزان مالیات شما یا به عبارتی زاویه نگاه مالیات به کسب و کار شما را تنظیم کند.

هر اینتاکد مالیاتی یک ویژگی مهم دارد که از آن به عنوان نسبت سود فعالیت یاد می‌کنیم. در واقع نسبت سود فعالیت شما تابعی از اینتاکد مالیاتی است که شما در پرونده مالیاتی خود به کسب و کارتان اختصاص می‌دهید.

مثالی از کاربرد اینتاکد:

یکی از کاربردهای مهم اینتاکد در نظام جدید تشخیص و تعیین مالیات، استفاده از آن در تعیین نسبت سود هر فعالیت است به این ترتیب که با این کد اختصاصی میتوان در موضوع استفاده از توافق مالیاتی تبصره ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم یا همان مالیات مقطوع مشاغل استفاده کرد و نقشی تعیین کننده در تشخیص میزان مالیات عملکرد شما دارد.

اگر تجربه تکمیل فرم تبصره ماده 100 را داشته باشید خواهید دید که بر اساس پارامترهایی از جمله ورودی‌های کارتخوان یا دستگاه پوز یا درگاه‌های پرداخت بانکی و همچنین گزارشات معاملات فصلی از طرف معامله، بر اساس فرمولاسیونی ویژه، میزان مالیات مقطوع نهایی کسب و کار شما در قالب توافق مالیاتی مشخص می‌شود.

یکی از عواملی که در این فرمول، تاثیر کلیدی دارد، ضریب مالیاتی یا همان نسبت سود فعالیت است که این نسبت سود فعالیت، حاصل یکی از ویژگی‌های کاربردی اینتاکد فعالیت اقتصادی شماست.

در فیلم زیر می‌توانید مثالی از نحوه محاسبات مالیاتی بر اساس ضریب سود فعالیت و اینتاکد مالیاتی را مشاهده نمایید:

فیلم آموزشی مثالی از استفاده اینتاکد مالیاتی


نسبت سود فعالیت چیست و چه کاربردی دارد:

در سالهای گذشته (قبل از سال 1398) با موضوعی روبرو بودیم تحت عنوان تشخیص مالیات به شیوه علی‌الراس، به این ترتیب که در مواردی که مودی متخلف از تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی بود و یا در هنگام درخواست ارائه اسناد و مدارک مالیاتی توسط حوزه مالیاتی مربوطه تعلل و قصور داشت یا اسناد و مدارک کامل یا قابل اعتمادی نداشت، سازمان امور مالیاتی به صورت سرخود و با ضرایب مالیاتی مختص همان سال، که تحت عنوان دفترچه ضرایب مالیاتی شناخت میشد، میزان مالیات مودی را مشخص می‌کرد.

اما از آنجایی که عملا از ابتدای سال 1398 به بعد موضوع تشخیص مالیات از طریق علی‌الراس با توجه به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، منسوخ شد عملا این دفترچه ضرایب کاربرد زیادی نداشت و به جای این ضرایب، ضرایب جدیدتری با عنوان نسبت سود فعالیت کاربرد پیدا کرد.

نمونه‌ای از ضرایب مالیاتی فعالیت‌ها در سال‌های گذشته:

ضریب مالیاتی مشاغل
ضریب مالیاتی مشاغل

نمونه‌ای از نسبت‌های سود فعالیت‌ در سال‌های جدید:

نسبت سود فعالیت 1401

لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد جدید:

جدول کامل اینتاکد و لیست فعالیت‌ها و نسبت سود هر شغل و فعالیت را می‌توانید در همین نوشته دریافت کنید و به سادگی از روی جدول مربوطه، شرح فعالیت مالیاتی را با کلیدهای ترکیبی ctrl+f در یک فایل PDF جامع جستجو کنید.

برای دانلود جدیدترین ضرایب نسبت سود فعالیت و فرمول محاسبه مالیات در تبصره ماده 100 تا پایان این متن همراه باشید

محاسبه مالیات با توجه به نسبت سود فعالیت:

فرض کنید اداره مالیات هیچ‌گونه اسناد و مدارکی از فعالیت اقتصادی شما ندارد و فقط از ورودی‌ها به حساب بانکی شما از طریق دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت اینترنتی شما مطلع است. در این حالت اداره مالیات از چه راهی به میزان سود و مالیات شما دست پیدا می‌کند؟

اطلاعات موجود در پایگاه‌ داده‌های اطلاعاتی سیستم جامع مالیات می‌تواند برایند و برآوردی از میزان سود فعالیت شما را بر اساس ورودی‌های اطلاعات خود مشخص کند. به این شکل که به‌عنوان مثال اگر شما یک اغذیه فروشی معمولی داشته باشید، داده‌های آماری و اطلاعات کسب شده از اتحادیه ‌های اصناف و کسب و کارهای مشابه فعالیت شما، مشخص می‌کند که از 100 واحد فروشی که خواهید داشت، میزان 15 واحد از آن، سود خالص فعالیت شماست.

با این روش صرفا با داشتن اطلاعات فروش شما می‌توان به میزان سودتان دست پیدا کرد و همان میزان سود بدست آمده، مبنای مطالبه و وصول مالیات خواهد بود. پس مهمترین ویژگی نسبت‌های سود فعالیت که در اینتاکد مستتر است این امکان را برای اداره مالیات فراهم می‌کند که به سود تقریبی فعالیت شما یا همان درآمد مشمول مالیات شما برسد و نسبت به آن با اعمال مواد 131 یا 105 قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات فعالیتتان را برآورد و تشخیص دهد.

اینتا کد را چگونه به پرونده مالیاتی خود اضافه کنم:

یکی از مراحل ثبت نام الکترونیکی پرونده مالیاتی، انتخاب اینتاکد است، به این شکل که در مراحل تشکیل پرونده الکترونیکی فرمی وجود دارد که ضمن انتخاب نوع فعالیت خود از میان گزینه‌های (تولید – بازرگانی – خدمات) در ادامه در لایه های داخلی اینتاکد آنقدر عمیق‌تر می‌شوید تا در نهایت به اینتاکد نهایی فعالیت خود می‌رسید.

مراحل ثبت اینتاکد مالیاتی

مراحل ثبت اینتاکد

مراحل ثبت اینتاکد

حال ممکن است در مراحلی از انتخاب این کد اختصاصی، نوع کسب و کار خود را پیدا نکنید، در این حالت دو راه پیش رو دارید، راه اول اینکه مشابه‌ترین فعالیت را به فعالیت خودتان انتخاب کنید و همان را ثبت نهایی کنید و یا اینکه با سازمان امور مالیاتی مکاتبه نمایید و با ارائه اسناد و مدارک و مجوزهای فعالیت خود، درخواست بدهید تا کد اختصاصی فعالیت شما در درختواره اینتاکد اضافه شود و سپس همان کد را برای فعالیت خود انتخاب کنید.

آیا می‌توانم اینتاکد فعالیت غیرمرتبط را انتخاب کنم:

در مراحل انتخاب اینتاکد توسط مودی مالیاتی تا زمانی‌که درج اینتاکد اولیه در تکمیل پرونده مالیاتی انجام می‌شود این امکان را دارید که بر اساس موضوع فعالیت خود، اینتاکد را انتخاب کنید اما شاید به صورت سهوی یا عمدی، اینتاکد مجزایی از فعالیت اصلی خود انتخاب کنید که در این حالت در زمان رسیدگی‌های مالیاتی با مطابقت‌هایی که از سوی واحد مالیاتی انجام خواهد شد نهایتا این اشتباه سهوی یا عمدی شما مشخص می‌شود و توسط کارشناس ارشد مالیاتی در اداره مالیات در نهایت کد اشتباه اصلاح خواهد شد و اگر به سبب انتخاب کد اولیه اشتباه، میزان مالیات برآوردی و تشخیصی شما کمتر از میزان واقعی فعالیتتان باشد، مازاد مالیات اخذ خواهد شد و جرایم مالیاتی هم شامل حالتان می‌شود.

آیا اینتاکد قابل ویرایش است:

بله چنانچه قبلا اینتاکد فعالیت خود را مشخص کرده باشید، این امکان وجود دارد که از طریق مراجعه به کارشناسان مالیاتی در اداره مالیات و با ارائه اسناد و مدارک و مجوزهای فعالیت، اینتاکد واحد اقتصادی خود را تغییر دهید.

در مواردی هم ویرایش اینتاکد به صورت آنلاین بدون مراجعه به حوزه مالیاتی مربوطه امکان پذیر است و شخص مودی با نام کاربری و رمز عبور خود می‌تواند وارد سامانه مالیاتی و پرونده الکترونیک خود در آدرس سایت سازمان امور مالیات به نشانی  Tax.gov.ir شده و کد خود را تغییر دهد ولی این شیوه ویرایش در ایام تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی از سوی سازمان امور مالیاتی مسدود شده می‌شود و در این ایام چنانچه قصد تغییر در اینتاکد کسب و کار خود را دارید، حتما باید به اداره مالیات مربوط به خود مراجعه و درخواست ویرایش را بدهید.

تغییر اینتاکد در مواردی می‌تواند در نسبت سود فعالیت اقتصادی شما تغییر ایجاد کند و میزان مالیات شما را در برخی شرایط کاهش یا افزایش دهد.

نکته مهم دیگر این است که اینتاکدی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با فعالیت شما باشد در غیراینصورت در زمان رسیدگی مالیاتی می‌تواند از سوی اداره مالیات مورد ایراد واقع شود و اینتاکد خاص و متناسب با فعالیت شما به کسب و کارتان اختصاص داده شود.

آیا نسبت سود فعالیت شما محرمانه است:

محرمانگی داده - محرمانگی داده ها - اهداف اصلی امنیت داده

پیش از این از سوی اداره مالیات تاکید می‌شد که این نسبت سود فعالیت، محرمانه است و مودی حق اطلاع از آن را ندارد، هرچند که نسبت سود فعالیت با استفاده از دفترچه تعیین ضرایب مالیاتی که در گذشته توسط اداره مالیات تعیین می‌شد قابل حدس و پیش بینی بود ولی با رای دیوان عدالت اداری،‌ این محرمانگی فاقد وجاهت قانونی تشخیص داده شد و هم اکنون سازمان امور مالیاتی جداولی را اعلام کرده است که نسبت سود هر فعالیت به تفکیک و با جزییات کامل مشخص شده و از لینک انتهای همین صفحه می‌توانید این نسبت‌ و درصدهای فعالیت را دانلود کنید.

در اجرای مقررات ماده (41) آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده (219) قانون مالیات‏های مستقیم و نیز در اجرای تصمیمات اخیر ستاد درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، این جداول اینتاکد هم اکنون در دسترس است.

آخرین جداول نسبت‌های تعیین و منتشر شده سود فعالیت (فهرست اینتاکد جدید) به شرح زیر می‌باشد:

arrow

دانلود جدول نسبت سود فعالیت تولیدی

دانلود جدول نسبت سود فعالیت بازرگانی

دانلود جدول نسبت سود فعالیت خدماتی

در صورتی که صاحب کسب و کار یا مدیر و مشاور مالی یا حسابدار یا به هر طریقی فعال در حوزه مالی و مالیاتی هستید می‌توانید برای آموزش مالیات یکی از آموزش‌های زیر را دنبال کنید.

دوره آموزش قوانین و مقررات مالیاتی (سطح متوسطه)

دوره آموزش مشاوران خبره مالیاتی (سطح پیشرفته)

فرمول و روش محاسبه مالیات در فرم تبصره ماده 100

نمونه‌ای از اینتاکد و کد آیسیک در پرونده مالیاتی:

اینتاکد و کد آیسیک

فیلم توضیحات نسبت سود فعالیت:

جهت درج سوالات خود در زمینه مالیات، بیمه، قانون کار و حسابداری می‌توانید وارد تالار پرسش و پاسخ حسابنو شوید و سوال خود را مطرح کنید و در اسرع وقت، پاسخ مناسب دریافت کنید.

لینک ورود به تالار پرسش و پاسخ حسابنو

چنانچه مایل به مطالعه قوانین مالیاتی به شیوه شناور و با جستجوی آسان هستید می‌توانید از لینک زیر وارد کتابخانه قوانین حسابنو شوید.

لینک ورود به کتابخانه قوانین حسابنو

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    بنده در زمینه تولید محتوا فعالیت میکنم
    یعنی یک وب سایت دارم و محتوای اموزشی در قالب فیلم یا کتاب پی دی اف تولید میکنم و انجا میفروشم
    موضوعات اموزشی هم مربوط به اموزش کامپیوتر هستش
    حالا کد آیسیک و اینتاکدر ااینجوری وارد کردم ایا درسته؟

    لیست فعالیت ها بر اساس استاندارد آیسیک 5
    درصد فعالیت نوع کداستاندارد توضیحات کد
    100% خدمات و سرمایه گذاری M8090051 آموزش بزرگسالان و سایر / آموزش زبان های برنامه نویسی

    لیست فعالیت ها بر اساس اینتاکد
    درصدفعالیت نوع کداستاندارد توضیحات کد
    100% تولید 1260010 تهیه کننده انواع فیلم و سریال تلویزیونی، سینمایی، آموزشی، تبلیغاتی، انیمیشن (پویانمایی)، مستند و غیره

    1. با سلام نسبت سود فعالیت براساس جدول فوق فقط برای اشخاص حقیقی هست؟ یا اشخاص حقوقی هم میتوانند براساس این کد ها سود را تقسیم کنند؟

  2. سلام. داخل این فایل های ضرایب اینتاکد، زده ضریب سال ۱۴۰۰، سال ۱۴۰۱ هم همین نرخ ها هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا