آموزش مالیاتآموزش های رایگان

شرایط استفاده همزمان از چند معافیت مالیاتی

معافیت‌های مالیاتی اشخاص حقیقی

آیا یک شخص حقیقی می‌تواند از چند معافیت مالیاتی استفاده کند:

این سوالی است که گاهی در محاسبه معافیت‌های مالیاتی اشخاص حقیقی که در منابع مختلفی دارای درآمدهای گوناگونی هستند پیش می‌آید. آیا قانون گذار اجازه استفاده همزمان از چند معافیت مالیاتی در منابع مالیاتی مختلف را داده است یا در مواردی محدودیت‌هایی هم داریم.

فرض کنید یک شخص حقیقی در منابع مالیاتی حقوق،‌ مشاغل و اجاره دارای درآمد و ورودی مالی باشد حال باید بررسی کنیم که آیا این شخص می‌تواند در یک سال مالی یکسان از منابع مختلف مالیاتی، معافیت‌ها را استفاده کند؟

استناد قانونی حل این مسئله مواد قانونی 84 و 101 و 57 قانون مالیات‌های مستقیم و بخشنامه 16635 سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

در بخشنامه 16635 به این نکته اشاره شده که افراد در صورت داشتن درآمدها از منابع مختلف مالیاتی به صورت همزمان می‌توانند از معافیت‌های همه منابع استفاده کنند اما باید در نظر داشته باشیم که یک محدودیت ویژه هم جهت این مشوق مالیاتی خواهیم داشت که نکته آن در متن ماده 57 ق‌م‌م نهفته است.

برای درک بهتر این موضوع و شناخت محدودیت استفاده از این مشوق مالیاتی می‌توانید فیلم آموزشی کوتاه زیر را به دقت ببینید:

فیلم آموزشی معافیت همزمان مالیاتی اشخاص حقیقی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. با سلام.
    اگر کسی تبصره ماده 100 را جهت اظهارنامه انتخاب کنه ، معافیت سالانه مشاغل ماده 101 شاملش میشه یا نه دیگه باید مالیات مقطوع تبصره 100 را پرداخت کنه؟ به عبارت دیگه من اگر تبصره 100 را انتخاب کنم میتونم از معافیت ماده 101 استفاده کنم باتشکر

    1. سلام، خیر در صورت استفاده از تبصره ماده 100، امکان استفاده از معافیت ماده 101 نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا