آموزش مالیاتآموزش های رایگانخبرها

نصب سامانه صندوق فروش و مشاغل جدید مشمول فراخوان

مشاغل جدید مشمول نصب سامانه صندوق فروش

سامانه صندوق فروش و ثبت‌نام آن علاوه بر پزشکان، شامل حال 50 صنف دیگر شد

صندوق فروش

سازمان امور مالیاتی کشور طی برگزاری جلسات هماهنگی و تصمیم‌گیری، با حضور نمایندگان اتاق اصناف و وزارت صنعت و معدن و تجارت و سایر تشکل های صنفی، از تعیین فهرست نهایی صاحبان مشاغل مشمول نصب سامانه صندوق فروش خبر داد.

مودیان مشمول این قوانین مکلفند، اطلاعات پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی خود را در موعد قانونی مقرر، در این سامانه ثبت نمایند. مودیانی که ثبت اطلاعات را تکمیل نموده و شناسه یکتای حافظه مالیاتی خود را دریافت نمایند، از تسهیلات و مشوق های مالی تعیین شده در قوانین بهره مند خواهند شد.

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی را می‌توانید از اینجا دانلود کنید.

سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به مفاد ماده (3) آیین نامه اجرایی تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم مبنی بر تعیین مشاغل مشمول نصب سامانه صندوق فروش عنوان کرد: براساس مصوبه اخیر، 50 شغل زیر که در 15 گروه طبقه‌بندی شده‌اند مشمول نصب سامانه صندوق فروش می‌باشند:
1-وکلا;
2-مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده;
3-دفاتر اسناد رسمی;
4-مشاورین املاک;
5-تالار پذیرایی، رستوران ها، چلوکبابی ها، کبابی ها، اغذیه فروشی ها و فست فودی ها، سفره خانه های سنتی و کافی شاپ ها، کترینگ ها و تهیه غذاها، قهوه خانه ها، سالن های غذاخوری و باغ تالارها، باغ سراها، طباخی‎ها، آش و حلیم پزی ها، جگرکی ها، کته کبابی ها، بریانی فروشی ها و مشاغل مشابه;
6-مرکز اقامتی از قبیل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمان پذیرها، مهمان سراها، مهمان خانه ها، مسافرخانه ها، باغ ویلاها، اقامتگاههای بین راهی و متل ها;
7-نمایشگاه ها و فروشگاه های وسایط نقلیه موتوری( به استثنای ماشین آلات راهسازی، ساختمانی و کشاورزی);
8-آرایشگاه‎های مردانه و زنانه;
9-آجیل و خشکبار فروشی‎ها(به استثنای مشمولین ماده (81) قانون مالیات های مستقیم و واردکنندگان);
10-قنادی‌‎ها و شیرینی فروشی‎ها، آب میوه فروشی ها، بستنی و فالوده فروشی ها;
11-میوه و تره بار فروش‎‌های مستقر در میادین میوه و تره بار، بار فروشی های میوه و تره بار، میوه فروشی‎ها;
12-مجموعه های فرهنگی و ورزشی;
13-لوازم تحریر و نوشت افزار فروشی‌ها( به استثنای تولید کنندگان و وارد کنندگان);
14-بازی‎های رایانه ای(گیم نت ها) و کافی‎نت ها;
15-دفاتر خدمات ارتباطی(دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه و ثابت و خدمات پستی)، دفاتر خدمات الکترونیکی( از جمله دفاتر پلیس+10 ، دفاتر خدمات الکترونیک شهر، دفاتر خدمات پیشخوان دولت و خدمات الکترونیک قضایی).
صاحبان مشاغل مذکور، از ابتدای سال 1399 ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش (پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی) و صدور صورتحساب فروش(فاکتور) مطابق مقررات می باشند.
سازمان امور مالیاتی طی فراخوان و اطلاعیه‌ای از کلیه صاحبان مشاغل و حرف مذکور دعوت به عمل آورد که از ابتدای مهرماه سال جاری، با مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir نسبت به ثبت سریال استاندارد پایانه یا پایانه های پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی خود ( کارتخوان‎های بانکی) اقدام نمایند.
سازمان امور مالیاتی کشور پیش از این و در اجرای حکم بند (ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398، صاحبان مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را ملزم به ثبت نام در نظام سامانه فروش و نصب و استفاده از پایانه فروش از ابتدای مهرماه سال جاری کرده بود.

جرایم عدم ثبت نام صندوق فروش چیست؟

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است ۱۰۰ درصد درآمد کتمان‌شده مشمول مالیات است، این در حالیست که در خصوص پزشکان، ۶۰ درصد درآمد را هزینه و مابقی را سود می‌دانیم، اما در صورت کتمان درآمد، ۱۰۰ درصد درآمد مشمول مالیات می‌شود و ۳۰ درصد هم جریمه غیرقابل بخشش برای خاطیان در نظر گرفته می‌شود ضمناً ۲ درصد از فروش افراد به‌عنوان جریمه شرکت نکردن در سامانه امور مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد.

پس به این نتیجه می‌رسیدم که عدم اجرای تکلیف مالیاتی صندوق فروش برای مودیان فراخوان شده جرایم بسیار سنگینی را به‌دنبال خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید آموزش کامل ثبت نام صندوق فروش را برای مودیان فراخوان شده در یک فایل ویدیویی مشاهده نمایید.

اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص ثبت نام صندوق فروش:
ثبت نام صندوق فروش
اگر صاحب کسب و کاری هستید که نیاز به افزایش دانش مالیاتی خود دارید توصیه می‌کنیم حتما کتاب قطب نمای مالیات و بیمه را تهیه و دانش مالیاتی خود را بالا ببرید تا بتوانید از جرایم مالیاتی مصون بمانید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا