کتابخانه قوانین حسابنو

قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان – ماده 3

ماده ۳- سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، سامانه مؤدیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.

تبصره ۱ – سامانه مؤدیان باید به گونه­ ای طراحی شود که امکان پاسخگویی به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبارسنجی مؤدیان و أخذ و ارائه استعلام­های لازم به دستگاه­های اجرائی را از طریق بسترهای یکپارچه دولت اعم از سامانه دولت همراه و مرکز ملی تبادلات اطلاعات موضوع تبصره (۲) ماده (6۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 / ۱۲ / 1395 فراهم کند. همچنین سامانه مؤدیان باید قابلیت فراخوان و تبادل اطلاعات را از طریق مرکز ملی تبادلات اطلاعات داشته باشد.

تبصره ۲– سه ماه پس از انقضای مهلت مذکور در این ماده ، فقط صورتحساب­های الکترونیکی که از طریق سامانه مؤديان صادر شده باشد ، از سوی سازمان معتبر شناخته شده و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مؤدیان خواهد بود.

تبصره ۳- مودیان به وسیله پایانه  فروشگاهی ، که دارای حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت­ افزاری و نرم ­افزاری می باشد مبادرت به صدور صورتحساب الکترونیکی می نماید. ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی ، حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط ، نحوه تبادل اطلاعات میان حافظه مالیاتی با سامانه مودیان توسط کارگروه راهبری سامانه مودیان تعیین میشود.