آموزش مالیاتآموزش های رایگان
موضوعات داغ

خطاهای ارسال اظهارنامه مالیاتی + آموزش ویدیویی

کد خطاهای رایج در هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی

کدهای خطای رایج ارسال اظهارنامه مالیاتی

error

یکی از موارد فنی که در هنگام ارسال اظهارنامه مالیاتی با آن مواجه خواهیم بود کدهای خطایی است که در مراحل ارسال نهایی اظهارنامه به سازمان امورمالیاتی مشاهده می‌شود و لازم است که اطلاعات لازم را به منظور حل و فصل و برطرف کردن این‌گونه خطاها داشته باشیم.

از آنجایی‌که ارسال اظهارنامه مالیاتی از تکالیف مهم قانونی است که هرسال با آن مواجه هستیم، لازم است جرئیات این کدهای خطا را بشناسیم.

بهتر است قبل از مطالعه کامل مقاله، ویدیوی کوتاه آموزشی زیر را در این مورد مشاهده کنید.

در ادامه به رایج‌ترین کدهای خطا که با آن مواجه می‌شویم می‌پردازیم و علل بوجود آمدن آن و نحوه برطرف نمودن آنها را خواهیم آموخت.

 

اظهارنامه مالیاتی

کدخطای 508:

این کد خطا که جدید است و اخیرا با آن مواجه می‌شویم مربوط به نقص در اطلاعات پرونده الکترونیکی مالیاتی در سایت سازمان امور مالیاتی می‌باشد. این کد خطا به گونه‌ای است که با وجود اینکه پرونده مالیاتی شما در وضعیت 45 است به‌عنوان نقص فنی در پرونده تلقی شده و مانع از ارسال اظهارنامه می‌شود.

جهت برطرف نمودن کد خطای 508 لازم است وارد سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس Tax.gov.ir شده و از قسمت ثبت نام الکترونیک با نام کاربری و رمز عبوری که در هنگام پیش ثبت نام دریافت کرده‌اید وارد شوید و دو اقدام را انجام دهید، اقدام اول اینکه کروکی محل فعالیت خود را در امکان جدیدی که روی سامانه قرار گرفته روی نقشه جغرافیایی مشخص نمایید و اقدام بعدی اینکه لازم است از سطوح 5 گانه کدهای آیسیک که مربوط به نوع فعالیت مودی مالیاتی است نوع مطابق با موضوع فعالیت خود را انتخاب نمایید و آن را در سامانه به ثبت برسانید.

با همین دو اقدام ساده، مشکل شما در خصوص مواجه شدن با کدخطای 508 برطرف می‌شود.

کدخطای 50:

در روزهای پایانی مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی معمولا تغییراتی روی سرور سامانه سازمان امور مالیاتی رخ می‌دهد و در مواقعی پیش می‌آید که حجم تراکنش‌های ارسال اظهارنامه‌های مودیان مالیاتی نیز بسیار بالا است و اقدامات فنی از سوی سازمان بر روی سایت اجرا می‌شود که در این زمان‌ها ارسال اظهارنامه مقدور نبوده و مودیان مالیاتی با کد خطای 50 مواجه می‌شوند که بعلت به‌روز رسانی سرور سایت سازمان امور مالیاتی است.

برای رفع این خطا فقط کافیست دقایقی بعد ارسال اظهارنامه را امتحان کنید تا مشکل شما برطرف شود و معمولا این کد خطا پایدار نمی‌باشد.

کدخطای 103:

چنانچه روی سیستم شما که در حال ارسال اظهارنامه مالیاتی هستید در زمان ارسال، فایروال یا پراکسی یا آنتی ویروس فعال باشد این کدخطا مشاهده می‌شود. بهتر است قبل از کنترل موارد ذکر شده در ابتدا اتصال خود به اینترنت را کنترل کنید و از صحت عملکرد آن اطمینان پیدا کنید.

هریک از موارد فوق می‌تواند شما را با کدخطای 103 مواجه نماید که مورد به مورد اقدامات را انجام دهید تا اشکال کار را بیابید.

دقت داشته باشید اینکه می‌گوییم تمامی موارد فوق را بررسی کنید فقط مربوط به زمان نهایی ارسال اظهارنامه است و در هنگام تکمیل جداول اظهارنامه کنترل این موارد نیازی نخواهد بود.

کدخطای 500:

معمولا در هرسال نسخه جدیدی از نرم افزار ارسال اظهارنامه الکترونیکی از سوی سازمان امور مالیاتی رونمایی شده و در سایت قابل دانلود است. در موارد پرتکراری پیش می‌آید که در روزهای آغازین مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی نسخه‌ای از نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را دانلود می‌کنید و پس از چند روز قصد ارسال اظهارنامه مالیاتی و نهایی نمودن آن را دارید که در این حالت با کدخطای 500 مواجه می‌شوید. در این حالت وقتی مجددا به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه می‌کنید می‌بینید که نسخه جدیدتری از نرم افزار مذکور بارگذاری شده است که باید آن‌را دانلود کنید.

برای رفع کدخطای 500 همواره در هنگام ارسال نهایی اظهارنامه مالیاتی از به‌روز بودن آخرین نسخه نصب شده روی رایانه خود  اطمینان حاصل کنید.

کدخطای 504:

کد خطای 504 مربوط به عدم تکمیل وضعیت پرونده شما در سامانه سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

همانطور که می‌دانید وضعیت 45 به منزله پایان مراحل ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی و به معنای تکمیل پرونده شماست. اگر به هر علت وضعیت شما در سامانه مالیاتی در مرحله 45 نباشد به‌هیچ عنوان اجازه ارسال اظهارنامه مالیاتی به شما داده نمی‌شود.

بهتر است قبل از آنکه به روزهای پایانی مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی نزدیک شوید با نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه سازمان امور مالیاتی و قسمت ثبت نام الکترونیکی شده و از استقرار خود در وضعیت 45 اطمینان حاصل نمایید و اگر در این وضعیت نیستید سریعا به حوزه مالیاتی خود مراجعه نموده و از ممیز خود یا واحد فناوری اطلاعات اداره مالیات علت امر را جویا شده و در صدد رفع نقص برآیید تا وضعیت شما به مرحله 45 برسد.

کدخطای 80:

شاید اگر در هرسال به تعداد محدودی اظهارنامه مالیاتی ارسال می‌کنید با این خطا مواجه نبوده‌اید اما اگر از جمله همکاران من باشید که در سال به ارسال تعداد زیادی اظهارنامه مالیاتی مبادرت می‌ورزید حتما با کدخطای 80 مواجه شده‌اید.

این کد خطا زمانی مشاهده می‌شود که شما در یک رایانه به تعداد مکرر ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی برای مجموعه‌های مختلف انجام داده‌اید و زمانی‌که این تعداد ارسال اظهارنامه، فراتر از حداکثر تعداد مجاز سازمان امور مالیاتی برای هردستگاه رایانه باشد اجازه ارسال بیش از حد مجاز اظهارنامه را نخواهد داد و کدخطای 80 برای شما ترمز خواهد شد.

در این حالت دو راه بیشتر ندارید راه اول اینکه از رایانه‌های دیگری برای ارسال نهایی اظهارنامه‌ها استفاده کنید و راه دوم اینکه مجوزی را از سوی سازمان امور مالیاتی دریافت کنید تا بتوانید روی سیستم رایانه‌ای خود به تعدادی نامحدود ارسال اظهارنامه مالیاتی را انجام دهید.

معمولا کافی‌نت‌های دارای مجوز رسمی از سازمان امور مالیاتی که مورد تایید سازمان است این مجوز را دریافت می‌کنند و شرکت‌های خدمات حسابداری هم می‌توانند این مجوز را دریافت کنند.

در حال حاضر محدودیتی که برای ارسال اظهارنامه مالیاتی برای کاربرانی که مجوز ویژه را ندارند اعمال شده به تعداد 10 اظهارنامه برای هر دستگاه رایانه است و چنانچه ارسال اظهارنامه‌ها فراتر از حد مجاز باشد کد خطای 80 را مشاهده خواهید نمود.

امیدوارم هرسال اظهارنامه های مالیاتی خود را با موفقیت تدوین، تکمیل و ارسال نمایید و در زمان رسیدگی‌های اداره مالیات به اظهارنامه‌ها هم به نحوی مطلوب پاسخگوی عملکردتان باشید و در این آزمون سربلند باشید چرا که اظهارنامه مالیاتی به‌منزله شاهرگ تکالیف مالیاتی است و صحت اجرای این تکلیف نقش مهمی در پیشرفت هر فعال اقتصادی و مصونیت وی از جرایم احتمالی را دارد.

نوشته های مشابه

‫16 دیدگاه ها

  1. باسلام
    از این که مطالب و ویدئوهای مرتبط با امور مالی و مالیاتی رو به صورت تصویری و با توضیحات جامع و کامل در اختیار عموم قرار میدین واقعا ممنونم. و از خداوند طلب خیر میکنم براتون. اشخاصی مثل بنده که فرصت انجام برخی امور مانند تهیه و ارسال اظهارنامه اجاره املاک رو نداشتن و با محیط نرم افزار این اظهارنامه آشنایی نداشتن میتونن به صورت کامل از این ویدئو بهره ببرن.

    1. ابراهیم صدرایی - مدرس و مشاور امور مالی و مالیاتی گفت:

      سلام
      ممنون از شما و نظر ارزشمندتون
      خوشحالم که براتون مفید بوده

  2. سلام
    بابت نشر علمی که دارید ازتون ممنونم.
    در نسخه ۹۸ کد خطای ۱۰۰ هم زیاد تکرار میشه . در حالی که به اینترنت متصل هستیم میگه اتصال به اینترنت رو چک کنید.
    چندین ساعت درگیر این مسئله بودم. انواع اتصالات وایرلس و ای دی اس ال و موبایل هات اسپات رو چک کردم، در اینترنت هم هیچ اشاره ای به راه بر طرف کردنش پیدا نکردم…
    نکته جالب اینه که در حالی که در صفحه اول نرم افزار حقیقی نوشته از فیلترشکن به هیچ عنوان استفاده نکنید، من بعد از اتصال با فیلترشکن دیگه کد خطای ۱۰۰ رو دریافت نکردم!!!!

  3. ما هم خطای 103 می گرفتیم فیلترشکن و بقیه موارد را هم بررسی کردیم مشکل حل نشد .در نهایت از برنامه خارج شدم . روی برنامه کلیک راست زدم run as administrator کردم و برنامه را مجددا صدا زدم اینبار ارسال کرد .

  4. سلام. هنگام ارسال اظهارنامه (حقیقی) پیغام عدم ترازمالی به چه معناست . من تمام آیتم ها رو بررسی کردم ولی نتونستم خطا رو پیداکنم. لطفا راهنمایی فرمائید.

    1. ابراهیم صدرایی - مدرس و مشاور امور مالی و مالیاتی گفت:

      سلام
      مانده های ترازنامه رو بالانس کنید

  5. با سلام وخداقوت مشکلی برام پیش اومده هنگام ارسال معاملات فصلی که همون کد خطای ۵۰۰ هست ولی آخرین ورژن نرم افزار رو هم دانلود کردم ولی هنوز خطای ۵۰۰رو میده خواهشمندم راهنماییم کنید با تشکر فراوان

  6. سلام
    سه نفر از سهامداران سیم کارت به نامشان نیست ! و چون ایران نیستند و کارت می جدید هم ندارند امکان تهیه سیم کارت به نامشان وجود ندارد !
    سیستم اجازه ثبت اظهار نامه را نمی دهد! چه باید کرد؟

  7. حداقل یکی از آیتم های جدول صورت درآمد و هزینه و محاسبه سود و زیان ویژه می بایست مقدار غیر صفر داشته باشد.
    این خطا هنگام ثبت نهایی می آید من کارکردی نداشته ام شخص حقیقی گروه 3 هستم چیکار کنم

  8. سلام
    مودیانی که سال اول اظهارشون هست، امکان استفاده از ماده ۱۰۰ دارن؟

    اگر بله، دلیل خطایی که میگه هیچ اطلاعات مالی در پرونده‌ی شما ثبت نشده، چیه؟ (علیرغم اینکه دستگاه کارتخوان به پرونده الصاق شده)

    سپاسگزارم

  9. با سلام و احترام
    در مرحله پیش ثبت نام اظهار نامه رمز و پسورد دریافت کردم ولی در مرحله ورود به درگاه اظهار نامه اشخاص رمز و پسورد قبول نمیشه.دلیل چیست

    1. ابراهیم صدرایی - مدرس و مشاور امور مالی و مالیاتی گفت:

      سلام و وقت به خیر، بعد از مرحله پیش ثبت نام می‌بایست پرونده مالیاتی خود را به صورت آنلاین و فیزیکی تکمیل کنید تا به گام آخر برسید و در اینصورت می‌توانید اظهارنامه ارسال کنید، ضمنا چنانچه شخص حقیقی هستید لازم است علاوه بر ثبت نام مالیاتی در سایت اصلی سازمان امور مالیاتی، در سایت درگاه ملی خدمات مالیاتی نیز بعنوان شخص حقیقی ثبت نام کنید و نام کاربری و رمز عبوری جدید بگیرید و در آن سامانه نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنید. سایت مورد نظر: https://my.tax.ir

  10. خطا مودی گرامی به علت عدم وجود سابقه مالیاتی و عدم وجود اطلاعات فعالیت امکان تایید نهایی اظهارنامه مالیاتی وجود ندارد
    چه کار کنم

  11. سلام
    آیا پس زمینه برگه اظهارنامه تبصره ۱۰۰ حتما باید تاریخ داشته باشه وقتی چاپ اظهارنامه را میزنیم ؟؟؟
    ذخیره را زدم پیغام موفقیت هم داد

  12. سلام
    آیا پس زمینه برگه اظهارنامه تبصره ۱۰۰ حتما باید تاریخ داشته باشه وقتی چاپ اظهارنامه را میزنیم ؟؟؟
    ذخیره را زدم پیغام موفقیت هم داد ولی تاریخ پس زمینش نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا