کتابخانه قوانین حسابنو

قانون مالیات بر ارزش افزوده -ماده 52

از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون ،  قانون اصلاح موادی از قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی ،  اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا ،  ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی مصوب 1381 و اصلاحیه بعدی آن و سایر قوانین و مقررات خاص و عام مغایر مربوط به دریافت هرگونه مالیات غیرمستقیم و عوارض بر واردات و تولید کالاها و ارائه خدمات لغو گردیده و برقراری و دریافت هرگونه مالیات غیرمستقیم و عوارض دیگر از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها و ارائه دهندگان خدمات ممنوع میباشد. حکم این ماده شامل قوانین و مقررات مغایری که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر نام یا تصریح نام است ،  نیز میباشد.
موارد زیر از شمول حکم این قانون مستثنی میباشد:
1- قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ،  اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛
2- قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند 1366 و اصلاحیه های بعدی آن؛
3- قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری –  صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372/06/07؛
4- قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384/09/05؛
5- قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی مصوب 1373/04/12؛
6- عوارض آزادراهها ، عوارض موضوع ماده (12) قانون حمل و نقل و عبور کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب 1374/12/26؛
7- قانون نحوه تامین هزینه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و اتاق تعاون مصوب 1372/08/11 و اصلاحات بعدی آن؛
8- مواد (63) و (87) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 1373/12/28؛
تبصره – هزینه ،  کارمزد و سایر وجوهی که از درخواست کننده در ازاء ارائه مستقیم خدمات خاص و یا فروش کالا که طبق قوانین و مقررات مربوطه دریافت میشود و همچنین خسارات و جرائمی که به موجب قوانین و یا اختیارات قانونی لغو نشده دریافت میگردد ، از شمول این ماده مستثنا میباشد.
مصادیق خدمات خاص ،  نحوه قیمت گذاری و میزان بهای تعیین شده برای خدمات موضوع این تبصره به پیشنهاد دستگاه اجرائی مربوط و تصویب هیات وزیران تعیین میگردد.