تجدید ارزیابی دارایی های شرکت

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: حسابداری و حسابرسیتجدید ارزیابی دارایی های شرکت
آسیه حجتی پرسیده شده در 2 سال پیش

سلام وقتتون بخیر یه شرکتی چند سال قبل خریداری شده در سال ۱۴۰۱ میخواد کارشو شروع کنه میخواستم بدونم که برای ثبت دارایی ها بخاطر تورم باید تجدید ارزیابی توسط دادگستری انجام بشه یا به همون قیمت تمام شده باید ثبت کنیم؟

سوالات مرتبط

2 پاسخ
بهترین پاسخ
حسابنو عضو سایت 2 سال قبل پاسخ داده شده

سلام
تجدید ارزیابی به درخواست شما و توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود. چند نکته را درنظر داشته باشید:
1- در صورتی که قصد تجدید ارزیابی دارید نمی‌توانید فقط یک یا چند قلم از دارایی ها در هر گروه دارایی را تجدید ارزیابی کنید و می‌بایست تمامی دارایی‌های آن گروه را تجدید ارزیابی کنید (مثلا تمامی ماشین آلات در صورتی که قصد تجدید ارزیابی ماشین آلات را دارید)
2- مازاد حاصل از تجدید ارزیابی در صورتی مشمول مالیات نیست که در طی هر 5 سال یکبار انجام دهید و زمان تجدید ارزیابی کمتر از این مدت نباشد. محدودیت پنج ساله صرفاً در خصوص تجدید ارزیابی هر طبقه به صورت مجزا از سایر طبقات دارایی ها ملاک عمل است و انجام تجدید ارزیابی سایر طبقات فارغ از تجدید ارزیابی مذکور در طی پنج سال مجاز است.
3- پوشش زیان از محل مازاد تجدید ارزیابی، انتقال این مازاد به حساب سود و زیان یا اندوخته یا توزیع آن به هر شکل بین صاحبان سرمایه، به منزله عدم رعایت استانداردهای حسابداری و هم‌چنین تحقق درآمد در آن سال است و مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.
4- ظرف یک سال پس از تجدید ارزیابی (شناسایی و ثبت تجدید ارزیابی در دفاتر قانونی شرکت)، تشریفات قانونی جهت انتقال مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به حساب سرمایه و نیز ثبت افزایش سرمایه نزد مرجع ثبت شرکت ها را انجام دهید، مازاد تجدید ارزیابی که به حساب سرمایه منتقل می شود مشمول مالیات بر درآمد نخواهد بود.
عدم رعایت هریک از شروط  فوق (افزایش سرمایه و ثبت آن پس از مهلت یک ساله مقرر یا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در فواصل کمتر از پنج سال) موجب شمول مالیات نسبت به مازاد تجدید ارزیابی دارایی های مربوط می شود. هم‌چنین، در صورت کاهش سرمایه اشخاص مذکور که از مشوق مالیاتی مندرج در قانون یادشده استفاده کرده اند، مالیات متعلق در سال کاهش، مطالبه و وصول می شود.

آسیه حجتی 2 سال قبل پاسخ داده شده

ممنون استاد از توضیحاتتون

علی رهنما 2 سال قبل پاسخ داده شده
اگر تمایل دارید ارزش دارایی شرکت بالا برود تجدید ارزیابی کنید و از مالیات معاف است .حسن این کار بالا رفتن اعتبار شرکت و اقزایش ضریب های دارایی است 
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت

آموزش حقوق و دستمزد 1403