سند حسابداری خرید و فروش حق العمل کاری

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: حسابداری و حسابرسیسند حسابداری خرید و فروش حق العمل کاری
حسین میرزاتقی پرسیده شده در 2 سال پیش

سلام وقت بخیر با توجه به اینکه حق العمل کار در گزارشات فصلی باید هم خرید و هم فروش و هم حق العمل خود را اعلام نماید.آیا باید ثبت های حسابداری خرید و فروش و درآمد حق العمل کاری را هم بزند یا فقط باید ثبت حسابداری درآمد حق العمل کاری را بزند؟اگر خرید و فروش را سند نزند دفاتر با گزارش فصلی مغایرت میخورد و اگر بزند فروش حق العمل کار نبوده.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

سوالات مرتبط

7 پاسخ
بهترین پاسخ
حسابنو عضو سایت 2 سال قبل پاسخ داده شده

سلام
ممنون از مشارکت دوستان، آنچه که در آموزش‌ها در مورد معاملات فصلی و ثبت‌های مربوط در مورد آمر و حق العمل کار گفته بودم صرفا مربوط به قواعد ثبت‌ها در معاملات فصلی هست که به این شکل استاندارد هست و معاملات را کاملا شفاف به سازمان اعلام کرده ایم، ولی در مورد ثبت‌های حسابداری حق العمل کار، صرفا درآمد حاصل از کارمزد یا پورسانت حق العمل کاری را ثبت می‌کند و نیازی نیست خرید و فروش را ثبت کند چون عملا فروش  با واسطه انجام شده و آنچه که رخ داده صرفا تحقق درآمد حق العمل کاری بوده. وقتی حق العمل کار در سامانه معاملات فصلی فروش را ثبت می‌کند قطعا تیک حق العمل کاری را میزند و خریدارش هم او را با تیک حق العمل کار در خرید ثبت می‌کند و کاملا مشخص است که این فروش نیابتی رخ داده است و قابل توجیه است، اصلا به همین دلیل است که می‌گوییم در چنین رویدادهایی در معاملات فصلی تیک حق العمل کاری را بزنیم که قابل توجیه باشد چرا که فروش اصلی نبوده و فروش نیابتی بوده و این اختلاف در معاملات فصلی و اسناد حسابداری هم موجه است.

علی رهنما 2 سال قبل پاسخ داده شده
اگر فعالیت شما حق العمل کاری هست پس خرید نخواهید داشت اجناس به عنوان کالای امانی در انبار نگهداری میشود و موقع فروش از انبار خارج میشود و فقط درصد حق العمل کاری به عنوان درآمد ثبت میشود اگر کالا هم به دست شما نمیرسد که نیازی به ثبت در انبار هم نیست موقع فروش طرف صاحب کالا بستانکار میشود
حسین میرزاتقی 2 سال قبل پاسخ داده شده
آقای رهنما سوال من اینه که اگر احتیاج به خرید نیست چرا استاد صدرایی در ویدیو مربوط به حق العمل کاری فرمودند در گزارشات فصلی باید حق العمل کار هم خرید و هم فروش و هم درصد حق العمل را اعلام کنیم.آیا فقط باید در گزارشات فصلی اعلام کنیم و ثبت حسابداری بابت خرید و فروش نزنیم؟اگر اینطور باشه دفاتر و گزارشات مغایر یکدیگر میشوند
علی رهنما 2 سال قبل پاسخ داده شده

با ایشون مطرح میکنم‌

Atefe.j 2 سال قبل پاسخ داده شده
مغایرت ایجاد نمیشه همونطور که آمر برای کالای ارسالی به حق العمل کار درمعاملات فصلی ثبت می‌کند حق العمل کار هم کالای دریافتی از آمر و فروشش رو باید در معاملات فصلی رد کند و درصد حق العمل کاری رو هم در قسمت حق العمل کاری  جدا وارد کنه. توی دفاتر هم که کالاهای دریافتی از آمر بعنوان کالای امانی میخوره ولی صورتحساب‌ها باید در معاملات فصلی قسمت خرید و فروش ثبت بشن بخاطر اینکه دارایی ماخذ اون درصد حق العمل کاری که ثبت میشه رو داشته باشه پس چطور باید بدونه اون حق العمل کاری برای چیه؟ فقط در قسمت حق العمل کار پر کردن اطلاعات انجام شده به نمایندگی از آمر اختیاری هست دیگه اونجا میتونیم نزنیم
حسین میرزاتقی 2 سال قبل پاسخ داده شده
در مورد پستی که بابت حق العمل کار دیجی کالا گذاشته بودید میخواستم بدونم ۱- آمر فاکتور فروش را به نام چه کسی باید صادر کنه؟ ۲-حق العمل کار بابت فاکتور فروش نیابتی که صادر میکنه و خرید از آمر که در گزارشات فصلی باید در قسمت خرید و فروش با تیک حق العمل اعلام کنه آیا باید سند حسابداری خرید و فروش بزنه؟یا فقط باید درآمد حق العمل کاری را ثبت بکنه؟
زهرا 1 سال قبل پاسخ داده شده
با سلام اگر از یک فروشگاهی مثل دیجی کالا خرید کردیم و در گزارشات فصلی خرید تیک حق العمل کاری رو نزدیم و ثبت کردیم چکار باید بکنیم ؟ آیا حتما باید تیک حق العمل کاری را بزتیم ؟  میتوان از این به بعد در گزارشات این نکته را رعایت کرد ؟
حسین میرزاتقی 1 سال قبل پاسخ داده شده
سلام مشکلی ندارد از این به بعد این کار را انجام دهید که مشخص شود کالا را از حق العمل کار خرید کرده اید که کاملا شفاف باشد.
دکمه بازگشت به بالا