سوالاتی از محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: قانون کار و حقوق و دستمزدسوالاتی از محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری
ابراهیم فرجی پرسیده شده در 10 ماه پیش
با سلام
  1. اگر در یک شرکتی ساعت کاری 6-14 باشد و از 14 به بعد کار کند تا ساعت 17 چند ساعت اضافه کار محاسبه می شود ؟
  2. اگر در یک شرکتی یک از روز هفته مثلا دوشنبه تعطیلی کشوری تقویم (شهادت - ولادت) باشد و ساعت کاری 6-17 باشد نحوه محاسبه اضافه کاری یا تعطیل ؟
  3. ایا مقوله اضافه کاری با تعطیل کاری چه تفاوتی دارند و ضریب انها چقدر است؟
 
سوالات مرتبط

4 پاسخ
حسین میرزاتقی 10 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام.جهت محاسبه اضافه کاری باید ساعت موظفی آن ماه را محاسبه نمود و مازاد بر آن ساعات هر چه اضافه تر کار کرده باشند مشمول اضافه کاری میشوید علاوه بر اضافه کاری اگر در روز تعطیل هم کار کنند به غیر از اضافه کاری مشمول دریافت تعطیل کاری هم میشوید.
ابراهیم فرجی 10 ماه قبل پاسخ داده شده
منظور از تعطیل کاری چند درصد است و فقط از شنبه تا پنج شنبه تعطیل رسمی کشور باشد و ان روز هم سر کار باشیم به غیر از اضافه کار تعظیل کاری هم شامل می شود ؟
علی رهنما 10 ماه قبل پاسخ داده شده
در زمان تعطیل کاری، دستمزد و حقوق از روزهای عادی بیشتر در نظر گرفته می شود. در محاسبه تعطیل کاری ضریب تعطیل کاری به میزان حقوق روزانه کارپذیر اضافه می شود. طبق این محاسبه حقوق و دستمزد در یک روز تعطیل کاری ۴۰ درصد از دستمزد روزهای دیگر بیشتر است. برای مثال اگر دستمزد یک کارمند یا کارگر در یک روز ۳۰۰ هزار تومان باشد، دستمزد او در یک روز تعطیل کاری ۴۴۰ هزار تومان می شود. اختلاف دستمزد به این علت است که کارمند برای پیشبرد کسب و کار در روز تعطیل مشغول به کار است. اگر یک کارمند در یک روز بیشتر از ۸ ساعت کار کند حتما اضافه کاری دریافت نمی کند. تعداد ساعات باید دریک ماه محاسبه گردد و اگر بیشتر از تعداد ساعات استاندارد باشد در اینصورت اضافه کاری به کارپذیر تعلق می گیرد. دستمزد روزانه تعطیل کاری = تعداد ساعات کاری در روز تعطیل * ۱۴۰% (۷.۳۳ / دستمزد روزانه) در برخی کسب و کارها جمعه روزکاری حساب می شود و کارکنان باید روز جمعه را نیز مشغول کار باشند. در چنین شرایطی طبق قانون باید یک روز از هفته بعنوان روز تعطیل همیشگی کارپذیر در نظر گرفته شود. هرچیزی غیر از این باشد خلاف قانون است و کارپذیر می تواند بابت آن از کارفرما شکایت کند.  
نیما - مشاور روابط کار 10 ماه قبل پاسخ داده شده
  1. اگر در یک شرکتی ساعت کاری ۶-۱۴ باشد و از ۱۴ به بعد کار کند تا ساعت ۱۷ چند ساعت اضافه کار محاسبه می شود ؟..................... این شکلی به مشکل می خورید بهتر است جمع ساعات ماهانه را جمع کنید و از موظفی کسر کنید هر چه ماند اضافه کار است................
  2. اگر در یک شرکتی یک از روز هفته مثلا دوشنبه تعطیلی کشوری تقویم (شهادت - ولادت) باشد و ساعت کاری ۶-۱۷ باشد نحوه محاسبه اضافه کاری یا تعطیل ؟ یک روز تعطیل باشد شما 7 ساعت و 20 دقیقه کم کنید از 44 ساعت کار همان هفنه موظفی کارگر............
  3.  
  4. ایا مقوله اضافه کاری با تعطیل کاری چه تفاوتی دارند و ضریب انها چقدر است؟ هیچ تفاوتی ندارد فقط برای کارگران شیفتی متفاوت است چون ساعت کاری آنها در تعطیل رسمی می افتد با ضریب 40 درصد محاسبه می شود وگرنه همان اضافه کاری 1/4 باید محاسبه شود.
 
دکمه بازگشت به بالا