عیدی و سنوات پرسنلی که در میانه سال ترک کار دارد

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: قانون کار و حقوق و دستمزدعیدی و سنوات پرسنلی که در میانه سال ترک کار دارد
صنم ارفع پرسیده شده در 2 سال پیش

با سلام و احترام و خداقوت دو سوال دارم یکی اینکه یک نیرو در شرکتی تا پایان مرداد حضور داشته و 1 شهریور تاریخ ترک کار بوده برای محاسبه عیدی و سنوات. پایه حقوق ماه 30 روزه لحاظ میشه یا ماه 31 روزه؟ خودم فکر میکنم چون شخص در ماه 31 ترک کار داشته بر مبنای ماه 31 روزه باید باشه. سوال دوم اینکه عیدی سال 1400 که در پایان سال 1400 تسویه شده حالابرای عیدی شخص برای کارکرد 155 روز یعنی تا پایان مرداد 1401 مبلغ 4420207 ریال مالیات لحاظ و از حسابش کسر شده با توجه به اینکه معافیت عیدی هم 56 میلیون ریال است آیا شخص معاف مالیات نمیشود؟ عیدی در مهر و براساس پایه حقوق حداقل وزارت کار ماه 30 روزه مبلغ 53248870 ریال محاسبه شده. با تشکر

سوالات مرتبط

3 پاسخ
حسین میرزاتقی 2 سال قبل پاسخ داده شده
بر اساس ۳۰ روز عیدی و سنوات را محاسبه فرمایید.سنوات معاف از مالیات و عیدی تا مبلغ ۵۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال معاف از مالیات میباشد.
صنم ارفع 2 سال قبل پاسخ داده شده
استاد عزیز من سوالم همینجاست که تسویه عیدی 5 ماه سال 1401 چطور مشمول مالیات شده در حالی که کمتر از مبلغ 56000000 ریال است!به روش تجمیع حقوق 5 ماه و محاسبه مالیات آن هم بنده به این عدد نرسیدم. به همین خاطر عددها رو در سوالم اوردم که مشخص باشد در برگه تسویه مبلغ 400 و خورده ای هزار به عنوان مالیات عیدی امده.حتی بنده معافیت مالیات عیدی 56000000 رو به نسبت 5 ماه محاسبه و لحاظ کردم باز به عدد نرسیدم! ممنون
رضا موحد 1 سال قبل پاسخ داده شده

سلام. مبنای محاسبه عیدی سالانه برابر است با دو برابر حقوق به تبع شغل کارمند بر مبنای ماه ۳۰ روزه که شامل: حقوق پایه، پایه سنوات، حق سرپرستی و مدیریت و حق جذب و حق مسئولیت می باشد.
اما مزایای رفاهی و انگیزشی مثل حق اولاد و مسکن و خوار بار جزو محاسبه عیدی بحساب نمی آیند.
همچنین عیدی سالانه نباید از دوبرابر حداقل حقوق پایه اعلامی وزارت کار در سال ۱۴۰۱ کمتر و از سه برابر حقوق پایه وزارت کار در سال ۱۴۰۱ بیشتر باشد.
در خصوص معافیت مالیاتی عیدی برای کارمند شما که ۵ ماه کارکرد دارن، کل معافیت سال ۱۴۰۱ یا همون مبلغ ۵۶ میلیون ریال را شامل می شود.
یعنی اگر عیدی ۵ ما ایشان از مبلغ ۵۶ میلیون ریال کمتر بود، مالیات به ایشان تعلق نمی گیرد.
برای محاسبه عیدی هم به اینصورت عمل کنید: ۱۵۵ روز تقسیم بر ۳۶۵ روز سال ضربدر حقوق به تبع شغل ضربدر عدد ۲

برای محاسبه سنوات پایان کار: برای هر سال کارکرد یک ماه حقوق به تبع شغل لحاظ می گردد.

برای مثال اگر کارمند شما از ابتدای سال ۱۴۰۰ استخدام شده و در پایان مرداد ۱۴۰۱ ترک کار شده اند محاسبه به اینصورت است: ۵۲۰ روز کارکرد (۳۶۵ روز سال ۱۴۰۰ و ۱۵۵ روز سال ۱۴۰۱) تقسیم بر ۳۶۵ روز سالانه ضربدر پایه حقوق به تبع شغل مرداد ۱۴۰۱.

و نکته آخر اینکه عیدی و سنوات هر دو مشمول بیمه نمی باشند.

و سنوات پایان کار هم از مالیات معاف است.

صنم ارفع 1 سال قبل پاسخ داده شده

با سلام و سپاس از توضیح جامع شما. بله این موارد رو مطلع هستم. موضوع اینجاست که سنوات براساس پایه ماه 30 روزه لحاظ شده. هم اینکه در فیش حقوقی ما عناوین به این صورت هست:حقوق پایه. سایر مزایا. مزایا ثابت . حق اولاد. مسکن. خواربار. میشه گفت دو ایتم سایر مزایا و مزایا ثابت به تبع شغل محسوب میشه و با ایتم حقوق پایه باید جمع بشه که نشده و فقط عدد حقوق پایه رو لحاظ کردن برای محاسبه عیدی و سنوات! و اینکه مالیات عیدی محاسبه شده که واقعا دلیلش رو نمیفهمم برنامه هم راهکاران هست و فرمول داره و میگن تجمیعی حقوق از ابتدای سال بود یعنی واسه 5 ماه به اضافه عیدی که در نهایت 400 و خورده ای تومن مالیات منظور کردن!من دستی حساب کردم به این عدد هم نرسیدم! دیگه مگه فرمولش ماورایی هست! میبخشید وقتتون رو گرفتم خداقوت.

رضا موحد 1 سال قبل پاسخ داده شده

سنوات پایان کار برای هرسال کارکرد، معادل آخرین حقوق به تبع شغل کارمند، بر اساس ماه 30 روزه هست.
اگر شرکت شما برای محاسبه عیدی و سنوات فقط حقوق پایه را مد نظر قرار می دهد در اینصورت حق کارمند ضایع میشود.
برای محاسبه مالیات حقوق این کارمند، شما ابتدا جمع کل 5 ماه حقوق رو محاسبه کنید ببینید چقدر میشه، سپس برای محاسبه معافیت مالیات حقوق هم 5 تا 56 میلیون ریال باضافه 5 تا دو هفتم بیمه سهم کارمند رو محاسبه کنید. اگر جمع حقوق از جمع معافیت بیشتر بود، ما به ااتفاوت رو بصورت پلکانی حساب کنید تا مالیات تجمعی بدست بیاد و چنانچه در این 5 ماه مالیاتی از کارمند کسر شده، اون مبلغ ها رو از مالیات تجمعی کسر کنید.
و یه نکته: مانده معافیت مالیات حقوق رو میشه به عیدی نسبت داد اما برعکسش خیر.
مثلا معافیت مالیاتی حقوق پنج ماه 30 میلیون تومان شده و ناخالص حقوق پنج ماه کارمند 28 میلیون تومان، اینجا میشه 2 میلیون مانده معافیت حقوق رو برای عیدی هم استفاده کرد.
و در آخر اینکه بهتره در این تالار پرسش و پاسخ به دنبال سوالات مشابه خودتون بگردید و جوابها رو ببینید. ممکنه بنده اشتباه جواب بدم یا اینکه بصورت واضح و شفاف راهنمایی نکنم.

صنم ارفع 1 سال قبل پاسخ داده شده

خیلی ممنونم از شما که احترام قائل شدید و وقت گذاشتید و پاسخ کاملی دادین. بله حتما من اغلب پرسش و پاسخ ها رو مطالعه میکنم شاید جوابم در اونها باشه و البته موارد دیگر رو هم یاد بگیرم. این سوالم نکته داشت و مطرح کردم. بازم ممنون.

دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت

آموزش حقوق و دستمزد 1403