مالیات حقوق هیات علمی بازنشسته

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: مالیات حقوقمالیات حقوق هیات علمی بازنشسته
Msh پرسیده شده در 2 سال پیش

باسلام دانشگاهی برای دریافت مجوز رشته از افراد بازنشسته سایر دانشگاه ها استفاده کرده و با آنها قرارداد پاره وقت امضا می کند. آیا می تواند این بازنشستگان در لیست مالیات اصلی حساب کند؟  با توجه به دریافت حقوق ماهانه و اینکه حقوق بازنشستگان کاملا معاف از مالیات می باشد و بیمه نیز برایشان رد نمی شود. در صورتی که باید جزو غیراصلی باشند اگر تاکنون که چند سال هم گذشته آنها رو جز اصلی گرفته باشد ممکن است با چه مشکلی در آینده روبرو شود ؟

سوالات مرتبط

2 پاسخ
بهترین پاسخ
حسابنو عضو سایت 2 سال قبل پاسخ داده شده

سلام
ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره‌های 1 و 2 آن را حتما مطالعه کنید.
اگر افراد مذکور در محل دیگری حقوق بگیر اصلی هستند و از معافیت ماده 84 استفاده می‌کنند در محل دوم امکان استفاده از معافیت ماده 84 را ندارند و مالیات حقوق آن‌ها در این موردی که عنوان کردید به نرخ مقطوع 10% محاسبه خواهد شد و معافیت ماده 84 اعطا شده اضافی توسط کارفرما در زمان رسیدگی مالیات تکلیفی حقوق، منجربه جرایم ماده 197 و 199 خواهد شد. ضمنا فقط در موارد پرداخت غیراصلی در مورد موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها در صورتی که مربوطه به حق تحقیق و حق پژوهش و قراردادهای پژوهش باشد به نرخ مقطوع 5 درصد و بدون اعمال معافیت ماده 84 اقدام خواهد شد.
در نظر داشته باشید که این نرخ‌ 10% مالیات مقطوع در سال 1401 به استناد قانون بودجه سال 1401، به نرخ مالیات حقوق پلکانی مقرر در قانون بودجه همین سال اعمال خواهد شد و نرخ 10% استثنائا در سال 1401 اعمال نخواهد شد.

علی رهنما 2 سال قبل پاسخ داده شده
اتفاق خاصی نمیفتد ولی بهتراست عیر اصلی زده شود و فکر کنم برعکس بقبه که ۱۰ درصد مالیات کم میشه از دانشگاهیان ۵ درصد باید کم شود  
mshmgh 2 سال قبل پاسخ داده شده

مهم اینه که وقتی اصلی حساب کرده مالیاتشان هم معافیت ماده ۸۴ اعمال کرده؟؟!!!
در صورتی که وقتی غیر اصلی می زد نرخ مقطوع ۱۰ درصد شاملشون می شد؟؟؟

دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت

آموزش حقوق و دستمزد 1403