مالیات قرارداد مضاربه

اصغری پرسیده شده در 2 ماه پیش
با سلام، شخص حقیقی طلافروش (عامل) با شخص دیگری(سرمایه گذار) قرارداد مضاربه بسته، در هنگام تسلیم اظهارنامه مالیات شخص عامل به چه صورت محاسبه می شود؟
احسان محمدی 2 ماه قبل پاسخ داده شده

با سلام
مضاربه فقط از طریق بانک ها صورت میگیرد اگر کسی شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد مبلغی به شخص دیگر پرداخت کند.نمیشود که اسم آن را مضاربه گذاشت این مبلغ یا حساب دریافتنی است یا اسناد دریافتنی که بابت آن بهره دریافت شود که این مورد در قانون تجارت وجود ندارد.

علی رهنما 2 ماه قبل پاسخ داده شده

قرارداد مضاربه چرا فقط مختص بانک هست ؟ قرارداد مضاربه یک کلاه شرعی است که بهره و نزول را موجه جلوه دهند و مختص بانک نیست

سوالات مرتبط

2 پاسخ
علی رهنما 2 ماه قبل پاسخ داده شده
چنین قراردادی از نظر اداره دارایی به رسمیت شناخته نمیشود دقیقا شرح دهید تا نظر داده شود
حسین میرزاتقی 2 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام.مضاربه عقدی است که به موجب آن یکی از متعاملین سرمایه می دهد با قید اینکه طرف دیگر با آن تجارت کرده و در سود آن شریک باشند.صاحب سرمایه مالک و عامل را مضارب می گوییم.در ضمن سرمایه مالک باید « وجه نقد » باشد. بنابراین چنانچه سرمایه مالک،چیزی به غیر از وجه نقد باشد، قرارداد فیمابین مضاربه شناخته نمی شود. همچنین این وجه نقد می تواند ریال یا سایر ارزها باشد.طبق ماده ۱۰۲ (مالیات تکلیفی مضاربه): در مضاربه، عامل (مضارب) مکلف است در موقع تسلیم اظهارنامه علاوه بر پرداخت مالیات خود مالیات درآمد سهم صاحب سرمایه را بدون رعایت معافیت ماده ۱۰۱ این قانون کسر و به عنوان مالیات علی الحساب صاحب سرمایه به حساب مالیاتی واریز و رسید آن را به اداره امور مالیاتی ذی ربط و صاحب سرمایه ارائه نماید.تبصره- در صورتی که صاحب سرمایه بانک باشد تکلیف کسر مالیات صاحب سرمایه از عامل یا مضارب ساقط است.
دکمه بازگشت به بالا