محاسبه مالیاتی حقوق و عیدی

ابراهیم فرجی پرسیده شده در 5 ماه پیش

با سلام اگر شخصی پایه حقوقش 7میلیون تومان باشد و پایه حقوق قانون کار 5میلیون تومان باشد و معافیت مالیاتی ماهانه 10میلیون تومان باشد : (با نرخ 10 درصد) اولا : اگر این کارگر در ماهی که 30 یا 31 روزه هست 15روز استعلاجی یا ترک کار یا غیبت باشد و حقوق 15 روز کاری آن ناخالص 8میلیون تومان هست چقدر مالیات بپردازد ؟ منظوم از سوال برای او 10 تومان کامل معافیت مالیاتی ماهانه در نظر بگیرم یا نصف مالیاتی 5 میلیون تومان .   عدد مالیات کسر شده در 30 روز و 31 روزه جقدر می شود ؟ دوما : اگر در سال کبیسه 366 روز هست و در سالی که 365 روز هست عیدی این کارگر قبل از محاسبه مالیات ناخالص چقدر می باشد ؟ ثالثا : اگر این کارگر در 2ماه (روز) استعلاجی در سالی که 365 هست مالیات عیدی کارگر چقدر محاسبه می شود ؟ منظور معافیت عیدی1/12 برای 12 ماه حساب کنیم یا برای 10 ماه . هم چنین محاسبه عیدی مالیات عیدی چقدر هست ؟ رابعا : گر این کارگر در 2ماه (روز) استعلاجی در سالی که 365 هست و کل حقوق ناخالص کارگر 140میلیون تومان باشد مالیات سالیانه کارگر چقدر محاسبه می شود ؟ منظور 120 میلیون تومان در نظر بگیرم یا 100 میلیون تومان مالیات سالیانه حقوق 4 میلیون می شود یا دو میلیون تومان . کدام صحیح است ؟

سوالات مرتبط

3 پاسخ
حسین میرزاتقی 5 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام.سوالتان رو خیلی طولانی مطرح کردید.به طور کلی خدمتتان عرض کنم مبلغ عیدی بر اساس حقوق و مزایای به تبع شغل محاسبه میشود و به میزان تعداد روزهای کارکرد شخص مشمول دریافت عیدی میباشد.مبلغ آن هم حداقل ۲ برابر حداقل حقوق وزارت کار و سقف آن هم ۳ برابر حداقل حقوق وزارت کار میباشد.در زمان مرخصی استعلاجی هم مبلغ عیدی با کارفرما میباشد.مبلغ معافیت عیدی هم کامل باید در نظر بگیرید.معافیت ماده ۸۴ را هم برای یکسال را برایش در نظر بگیرید.
ابراهیم فرجی 4 ماه قبل پاسخ داده شده
با سلام 1) اگر شخصی در سال 1402 از اول برج 1 تا برج 2 مشغول بکار بوده و از برج 3 تا 10(مدت8 ماه استعلاجی) باشد که به تایید کمیسیون پزشک تامین اجتماعی قرار گرفته و از برج 11 تا 12 دوباره مشغول بکار شده است ؟  آیا معافیت مالیاتی حقوق سالیانه به این کارگر 120میلیون در نظر بگیرند یا 40میلیون تومان. کدام مبلغ صحیح هست . 2) اگر یک کارگر از برج 1 تا برج 6 سال 1402 در شرکت سهند مشغول  بکار بوده است و از برج 7 تا برج 12 سال 1402 در شرکت مهتاب مشغول  بکار می شود معافیت مالیاتی حقوق به این کارگر 120میلیون در نظر بگیرند یا 60میلیون تومان؟ کدام مبلغ صحیح هست . 3) اگر کارگری به مدت تا 3روز استعلاجی باشد این مرخصی حقوق و مزایا به عهده کارفرما هست یا نه ؟   شرکت می گوید این 3روز می بایست از مرخصی استحقاقی  کسر شود این امر وجهه قانونی هست یا خیر ؟
علی رهنما 4 ماه قبل پاسخ داده شده
جواب سوال اول و دوم این است که معافیت کامل تعلق میگیرد ولی موضوع این است که هر ماه 10میلیون تومان از یک منبع معافیت تعلق میکیرد .در مورد سوال سوم بله حق با کارفرماست 3 روز اول مرخصی استعلاجی با هیچکس نیست مگراینکه در بیمارستان باشد بیمه پرداخت میکند
دکمه بازگشت به بالا