مشارکت شخص حقیقی با شرکت خصوصی

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: حسابداری و حسابرسیمشارکت شخص حقیقی با شرکت خصوصی
رضا موحد پرسیده شده در 2 سال پیش
شرکت خصوصی جهت تامین مالی برای انجام قراردادی با کارفرما، با شخص حقیقی قرارداد مشارکت منعقد کرده است و شخص حقیقی مبلغ مورد نیاز برای انجام قرارداد را به حساب شرکت خصوصی واریز نموده است. و قرار بر این شده پس از انجام موضوع قرارداد و پس از کسر هزینه ها، سود آن به درصد توافقی بین طرفین تقسیم گردد. ثبت حسابداری این قرارداد چگونه است؟ آیا در حساب تسهیلات دریافتی از سایر اشخاص ثبت شود و سودی که به ایشان پرداخت می شود بعنوان هزینه بهره تسهیلات ثبت گردد؟ برخورد اداره امور مالیات با این موضوع چگونه است؟
سوالات مرتبط

2 پاسخ
علی رهنما 2 سال قبل پاسخ داده شده
اگر سود درصد ثابت دارد و یا یک حداقلی دارد میتوانید در حساب هزینه بهره ثبت کنید ولی اگر واقعا در پایان هرچه سود بدست آمد و سود را میخواهید تقسیم کنید دیگه هزینه وام و تسهیلات نمیشود هزینه مشارکت میشود هرچند شاید فرق نکند ولی اگر در حساب بهره وام ثبت نشود واقعی تر است در مورد اینکه اداره دارایی چه برخوردی کند میدونم که بنا بر شرایطی این هزینه رو قبول میکند سعی میکنم ببینم این شرایط چیست و اعلام میکنم
رضا موحد 2 سال قبل پاسخ داده شده

از شما سپاسگزارم.
با توضیح اینکه درصد سود کتبا در قرارداد مشخص شده و پس از کسر هزینه های خرید مواد اولیه و سایر هزینه های مربوطه همین قرارداد، سود تقسیم خواهد شد.

علی رهنما 2 سال قبل پاسخ داده شده
اشخاصی که آورده نقدی برای تأمین مالی پروژه ـ طرح و سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی را در قالب عقود مشارکتی فراهم نمایند، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می­شوند و برای پرداخت‌کننده سود، معادل سود پرداختی مذکور به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می‌شود.
  • ماده ۱۳۸ مکرر
رضا 2 سال قبل پاسخ داده شده

با تشکر از راهنمایی و وقتی که گذاشتید.

دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت

آموزش حقوق و دستمزد 1403