منظور از حقوق پایه در حقوق و دستمزد چیست؟

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: قانون کار و حقوق و دستمزدمنظور از حقوق پایه در حقوق و دستمزد چیست؟
مجتبی پرسیده شده در 9 ماه پیش

باسلام و وقت بخیر خدمت شما عزیزان منظور از حقوق پایه چیست؟ چه مواردی شامل حقوق پایه میشود؟

سوالات مرتبط

4 پاسخ
داود مرادی 9 ماه قبل پاسخ داده شده
با سلام  حقوق پایه برابر است با حقوقی که وزارت کار اعلام میکنه ولی شخصی که سابقه داره متفاوت میباشد (حقوق روزانه ضربدر تعداد روزهای ماه حالا یا 30-31)
نیما - مشاور روابط کار 9 ماه قبل پاسخ داده شده
سلام و احترام حقوق پایه در مشاغل معمول کشور همان مزد ثابت است مزد ثابت عبارت است از //// حقوق + پایه سنوات + موارد به تبع شغل
dadkhah 8 ماه قبل پاسخ داده شده

با سلام و احترام
- حقوقی که با رعایت قانون کار به کارگران رسمی و با عقد قرارداد(که مغایر با قانون کار نباشد) به کارگران قراردادی به صورت ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهیانه پرداخت می شود حقوق پایه نامیده می شود.
- در صورتی که به کارگر با توجه به میزان تولید و نه ساعات کاری مزد پرداخت شود به آن کارمزد گویند.
- حقوق پایه میزان حقوق و دستمزدی است که قبل از هر گونه مزایا به کارگران و کارمندان پرداخت می شود، این حداقل مبلغی است که برای انجام کار خود قبل از مالیات و هر گونه پاداش یا مزایای دیگر دریافت کنید. 
مزد مبنا یا مزد ثابت مجموع حقوق و مزایای مستمرماهانه به استثنا  مزایای رفاهی و انگیزه ای از قبیل کمک هزینه مسکن ، خواربار و کمک عایله مندی ، پاداش افزایش تولید و سود سالانه می باشد .
ماده ۳۶ قانون کاردر این خصوص بدین شرح می باشد :
ماده ۳۶- مزد ثابت ، عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل.
تبصره ۱- در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی و ارزیابی مشاغل نیستند منظور از مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل ، مزایایی است که بر حسب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعات عادی کار پرداخت می گردد . از قبیل مزایای سختی کار ، مزایای سرپرستی ، فوق العاده شغل و غیره .
تبصره ۲- در کارگاه هایی که طرح طبق بندی مشاغل به مرحله اجرا درآمده است مزد گروه و پایه ، مزد مبنا را تشکیل می دهد .
تبصره ۳- مزایای رفاهی و انگیزه ای از قبیل کمک هزینه مسکن ، خواربار و کمک عایله مندی ، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی شود .

امیر رفعت پناه 8 ماه قبل پاسخ داده شده
حقوق پایه همون حداقل دستمزد روزانه هست که توسط وزارت کار اعلام میشه ضربدر ۳۰ یا ۳۱ روز. برای امسال روزانه حدود ۱،۷۶۹،۰۰۰ ریال هست، که این حداقل هست، توی شرکت های مختلف میتونه متفاوت باشه
دکمه بازگشت به بالا