نحوه حسابداری ساخت و ساز ملک

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: حسابداری و حسابرسینحوه حسابداری ساخت و ساز ملک
مهدی پرسیده شده در 10 ماه پیش

با سلام خدمت دوستان سوالم اینه که ما شرکتی هستیم که زمین رو خریداری میکنیم و کل پروژه ساخت و ساز رو هم خودمون به عهده داریم و پیمانکاری در کار نیست، حالا باید نحوه حسابداری چنین روندی رو مشابه شرکت های تولیدی انجام بدم یا روش دیگه ای باید پیش برم ؟

Seyyedali 10 ماه قبل پاسخ داده شده

سلام. وقتی برای فروش خودتون ساخت و ساز می کنید بهتره توی سرفصل کار در جریان، پروژه ها رو ثبت کنید. به عنوان یک دارایی. کل هزینه ها رو هم در این سرفصل ثبت کنید. بعد از تکمیل ساختمان، زمان فروش ، این حساب به مرور کم می شه و از مابه التفاوت حساب بدهکاران و مبلغ کار در جریان ، سود شناسایی می شه

علی رهنما 10 ماه قبل پاسخ داده شده

دیدگاهم در قالب پاسخ داده شد روش شما مناسب بساز و بفروشها نیست مناسب شرکتهایی هست که برای خودشون ملک و ساختمان میسازند

سوالات مرتبط

2 پاسخ
علی رهنما 10 ماه قبل پاسخ داده شده

انجام ساخت و ساز که کارفرما هم ندارید به چند طریق انجام میشود که هرسال بتوانید درآمد و هزینه و سود وزیان مشخص شود یک راه درست و اصولی از درصد پیشرفت پروژه است طبق استاندارد های حسابداری ایران و استانداردهای بین المللی حسابداری، روش درصد پیشرفت کار را با رعایت ضوابط مقرر می توان بکار گرفت. در روش درصد پیشرفت کار ، درآمد، هزینه و سود ناخالص پیمان به تدریج ، به تناسب پیشرفت پیمان در پایان هر دوره مالی اندازه گیری و شناسایی می شود.

مهدی 10 ماه قبل پاسخ داده شده

جناب آقای رهنما ضمن تشکر از شما ، فکر کنم منظورم رو نتونستم درست انتقال بدم چون شما فرمودین که کارفرما ندارین ، در واقع من عرض کردم که پیمانکار نداریم و خودمون داریم کل پروژه رو پیش میبریم و هزینه ها رو پرداخت میکنیم و بحث پیمانکاری مطرح نیست . یه جورایی شبیه به کار تولیدی هست که زمین رو میخریم و خودمون هم کار ساختش رو انجام میدیم و بعد میفروشیم . حالا میخوام بدونم که بهترین قالبی که بشه کار رو پیش برد در این شرایط که کار پیمانکاری نیست چه قالبیه که از نظر مالیاتی هم به مشکل نخوریم . ممنون میشم اگه توضیح بیشتری ارائه بفرمایید.

علی رهنما 10 ماه قبل پاسخ داده شده
بله کامل متوجه شدم ..این که پیمانکار دارید یا ندارید مهم نیست مهم این است که کارفرما ندارید یعنی یک زمین خریدید و میخواهید ساختمان بسازید اگر کارفرما داشتید و زمین متعلق به کس دیگر بود مجبوربودید صورتوضعیت تهیه کنید و به هر شکلی و هر توافقی تا بتوانید از کارفرما پول دریافت کنید و اگرهم قصد فروش نداشتید و به جهت استفاده شرکت بود دردارایی ثابت در جریان تکمیل ثبت میگردد و در نهایت به عنوان دارایی ثابت ثبت میشد. حالاچون به قصد فروش دارید پس بهتر است که کلیه هزینه ها تعریف شود و در پایان سال هزینه ها به دارایی در جریان تکمیل منتقل شود که چون بعد از چند سال که ساختمان تکمیل شد برای اخذ پایان کار یک مالیات علی الحساب دریافت میشود تا بعدا اسناد شما رسیدگی شود لذا پیشنهادم استفاده از روش درصد پیشرفت بود البته خودتون هم در سوال صحبت از حسابداری تولیدی و یا قیمت تمام شده کردید این هم میشود ولی فکر میکنم کار سختی باشد وگرنه که اون هم غلط نیست
مهدی 10 ماه قبل پاسخ داده شده

بله متوجه شدم ، خیلی ممنونم از راهنمایی شما .

دکمه بازگشت به بالا