آموزش مالیاتخبرها

استعلام آنلاین ممنوع‌ الخروجی

آموزش استعلام ممنوع‌ الخروجی به‌صورت آنلاین

ممنوع الخروجاستعلام ممنوع الخروجی به صورت آنلاین

پیشنهاد ممنوع الخروجی یکی از مواردی است که اداره وصول و اجرای سازمان امور مالیاتی از آن استفاده می‌کند و منجر به ممنوع‌ الخروج شدن فردی می‌شود که بدهی قطعی مالیاتی داشته و نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت آن اقدام ننموده است. دقت داشته باشید که گفتیم بدهی قطعی شده مالیاتی پس قطعی بودن این بدهی لازمه اجرای این روال قانونی است.

حتما دیده یا شنیده‌اید که فردی قصد خروج از یکی از مبادی مرزی کشور را چه به صورت زمینی یا هوایی (درفرودگاه) داشته و مامور اداره گذرنامه پس از چک و کنترل گذرنامه وی اعلام نموده که فرد ممنوع‌ الخروج است و از خروج وی از کشور ممانعت به‌عمل آمده و بعد از تحقیق پیرامون علت ممنوع‌ الخروجی به این پاسخ رسیده که شما به‌جهت بدهکاری مالیاتی ممنوع‌ الخروج شده‌اید و تمامی برنامه‌ریزی‌های وی که برای سفر انجام داده کنسل می‌شود!

بعد از قطعیت پرونده مالیاتی، ظرف مدت 10 روز به وصول و اجرا می‌رود و بعد از آن یک ماه فرصت ترتیب تسویه است و چنانچه ترتیب پرداخت صورت نگیرد اقدامات اجرایی آغاز خواهد شد که از جمله اقدامات اجرایی را می توان ممنوع الخروجی نام برد.

البته این را نیز باید بگوییم که ممنوع‌ الخروجی برگرفته از چند عامل است که موارد آن می‌تواند به این شرح باشد:

1- افرادی که سفر آن‌ها به خارج از کشور به هر دلیلی به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصلحت جمهوری اسلامی ایران باشد.

2- افرادی که به دلیل اعلام کتبی مقامات قضایی اجازه خروج از کشور را ندارند.

3- بدهکاران قطعی مالیاتی.

4- افرادی که سابقه تکدی‌گری، ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و یا هر عنوان مشابه را در کشورهای خارجی داشته باشند.

5- افرادی که دریافت گذزنامه و خروج از کشور آن‌ها به اراده فرد دیگری مانند پدر و یا شوهر باشد و اجازه لازم را کسب نکرده باشند.

پس علاوه بر بدهی قطعی مالیاتی، موارد دیگری هم می‌تواند موجب ممنوع‌الخروجی شود.

طبق ماده ۱۷ قانون گذرنامه، دولت می تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق قوانین و مقرراتی که در آیین‌نامه تعیین می‌شود جلوگیری نماید. بنابراین ماده به دولت اجازه داده شده تا خروج بدهکاران اجرایی از کشور را بنا به تقاضای طلبکار انجام دهد و تا زمانی که بدهی پرداخت نشود یا رضایت طلبکار حاصل نگردد، نمی توان نسبت به رفع ممنوع الخروجی اقدام نمود.

مدت اعتبار ممنوع‌الخروجی 6 ماه است و می‌تواند هر 6 ماه یکبار مجددا تمدید شود.

در گذشته اگر فردی می‌خواست استعلام نماید که ممنوع‌الخروج است یا خیر حتما می‌بایست به اداره گذرنامه واقع در شهر تهران مراجعه می‌کرد و استعلام اخذ می‌کرد ولی بعدها ضمن تماس با شماره تلفنی این استعلام را اخذ می‌کرد و در حال حاضر بستری فراهم است که از طریق آن می‌توان با وارد شدن به سایت اینترنتی و درج اطلاعات هویتی لازم، وضعیت ممنوع‌الخروجی خود را استعلام و تعیین تکلیف نمود.

آستانه بدهکاری قطعی مالیاتی که منجر به ممنوع الخروجی می‌شود به تفکیک برای اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است: (البته بر اساس قوانین جدید همه ارقام جدول زیر 4 برابر شده است. به عنوان مثال برای ممنوع الخروجی، میزان مبلغ بدهی قطعی شده شرکت تولیدی باید بالای 2 میلیارد تومان باشد)

ممنوع الخروجی

هم اکنون با مراجعه به آدرس اینترنتی Exitban.ssaa.ir می‌توانید با درج اطلاعات اولیه هویتی نظیر فرم زیر از وضعیت ممنوع الخروجی خود مطلع شوید و با خیال راحت نسبت به فراهم نمودن اقدامات سفر خود دست به کار شوید.

exitban

استعلام آنلاین ممنوع الخروجی

بخش عمده‌ای از علل بدهکاری ‌های مالیاتی ناشی از عدم آگاهی در جهت شناخت قوانین مالیاتی و اجرای تکالیف آن است که در نهایت منجر به صدور اجراییاتی از جمله ممنوع الخروجی مالیاتی می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم اگر مالک و صاحب کسب و کاری هستید یا علاقه‌مند به توسعه دانش مالیاتی خود می‌باشید کتاب قطب نمای مالیات و بیمه را مطالعه نمایید تا دغدغه های خود را که می‌تواند ناشی از مسائل مالیاتی کسب و کار باشد به حداقل ممکن کاهش دهید.

کتاب قطب نمای مالیات و بیمه

 

همچنین صفحات زیر نیز می تواند برای شما مفید باشد:

روش‌ های استعلام کدملی اشخاص

روش استعلام آنلاین انواع بدهی‌های مالیاتی

۲ روش برای کنترل صحت کدملی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا