هزینه های قابل قبول دارایی در کمک‌های خیریه

تالار پرسش و پاسخدسته بندی: مالیات اشخاص حقوقیهزینه های قابل قبول دارایی در کمک‌های خیریه
قیاسی پرسیده شده در 3 ماه پیش
سلام. وقت بخیر آیا کمک به موارد زیر جزء هزینه های قابل قبول برای دارایی هست؟ کمک به آزادسازی مادران زندانی و زندانیان غیرعمد - پرداخت به آستان قدس(حرم مطهر امام رضا علیه السلام) کمک به محک(موسسه حمایت از کودکان سرطانی) و موسسه بهنام دهش پور(کمک به بیماران سرطانی بزرگسال) کمک به توسعه حرم امام رضا علیه السلام - پرداخت به آستان قدس کمیته امداد جهت ایتامضمنا این پرداخت ها توسط شخص مدیرعامل انجام شده و رسیدهاش هم به نام مدیرعامل هست. اینها رو دارایی قبول می کنه؟
سوالات مرتبط

2 پاسخ
علی رهنما 3 ماه قبل پاسخ داده شده
در ماده 139 مشمول معافیت را آورده است مطالعه کنید
قیاسی 3 ماه قبل پاسخ داده شده

متشکرم. یکی از بندهاش اینه:

موقوفات، نذورات، پذیره، کمکها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی آستان قدس رضوی، آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آستانه‌حضرت معصومه(س)، آستان حضرت احمد ابن موسی (ع)«‌شاه چراغ»، آستان مقدس حضرت امام خمینی (‌ره)، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و سایر ‌بقاع متبرکه از پرداخت مالیات معاف است. تشخیص سایر بقاع متبرکه به عهده سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد.

منظور از این متن اینه که مثلا آستان قدس بابت دریافتی هاش نباید مالیات بده یا اینکه پرداخت های ما به آستان قدس جزء هزینه قابل قبوله؟

علی رهنما 3 ماه قبل پاسخ داده شده
بند ط ماده 139 قانون مالیات های مستقیم، اختصاص به معافیت های مالیاتی موسسات خیریه و عام المنفعه دارد. بر این اساس: کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیر نقدی موسسات خیریه و عام المنفعه که به ثبت رسیده‌اند، مشروط بر آنکه به موجب اساسنامه آنها صرف امور مذکور در بند (ح) این ماده شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت کند، از پرداخت مالیات معاف است. حتی کمک های نقدی و غیرنقدی که در هر سال مالی به مصرف نرسیده باشد، بدون تعلق مالیات به سال مالی بعد منتقل می گردد. همچنین وجوهی که از فعالیت های غیر انتفاعی و به منظور پیشبرد اهداف و وظایف مؤسسات خیریه از راه برگزاری دوره های آموزشی، ‌سمینارها، نشر کتاب و نشریه های دوره‌ای و… در چارچوب اساسنامه آنها تحصیل می شود و سازمان امور مالیاتی کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت‌ می‌کند، از پرداخت مالیات معاف است. البته این معافیت ها بصورت نامحدود نیست و بر اساس تبصره 5 همین ماده: درآمدها و عایدی حاصل از موقوفات و کمک ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی اشخاص موضوع بندهای (ط) و (ک) از پرداخت مالیات معاف می باشد. هرسال به روز میشوند و اضافه میشوند  
دکمه بازگشت به بالا