بخشنامه موضوع دستورالعمل اصلاحی موضوع ماده ۱۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۱۳۹۸/۰۷/۲۱

بخشنامه سازمان امور مالیاتی موضوع دستورالعمل اصلاحی موضوع ماده ۱۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب ۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ابلاغ شد.

شماره: 200/1401/34

تاریخ: 1401/06/10

موضوع: دستورالعمل اصلاحی موضوع ماده (۱۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب

1398/07/21

فصل اول – تعاریف

ماده ۱- مفاهیم و اصطلاحات زیر در این دستورالعمل دارای تعاریف مشروحه ذیل می‌باشد:

الف- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور

ب- قانون: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/07/21

پ- دوره مالیاتی: دوره مالیاتی مطابق با موضوع بند «پ» ماده (۵) قانون و بند «خ» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02.

ت- مودی/ مودیان: اشخاص موضوع بند «ج» ماده (1) قانون که عضو سامانه مودیان باشند.

ث- مرکز: مرکز تنظیم مقررات موضوع ماده (۲۷) قانون.

ج- حادثه: اتفاقات پیش بینی نشده و خارج از انتظار و اراده موردی از قبیل

– حوادث و سوانح از قبیل آتش‌سوزی، سیل، زلزله و اتفاقات غیر مترقبه دیگر (جنگ و اغتشاشات)؛

– سرقت تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی؛

– قطع برق؛

– عدم امکان پرداخت در شبکه پرداخت الکترونیکی برای اشخاص حقیقی که حسب اعلام سازمان از دستگاه کارتخوان بانکی(pos) بعنوان پایانه فروشگاهی استفاده می‌نمایند که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را از مودی سلب می‌نماید.

چ- نقص فنی: هر گونه اشکال سخت‌افزاری و نرم افزاری در تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الكترونیکی که امکان صدور آن را از مودی حداکثر به مدت ۱۰ روز سلب می‌نماید.

ح- صورتحساب الکترونیکی: صورتحساب موضوع بند «ث» ماده (۱) قانون.

خ- سامانه مودیان: مطابق بند پا ماده (۱) قانون.

د- شرکت معتمد: مطابق بند «چ» ماده (1) قانون.

ذ- صورتحساب شمس (صورتحساب دارای شماره مالیاتی سازمان): صورتحسابی است دارای شماره مالیاتی که مودیان در زمان بروز حادثه یا نقص فنی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی وجود ندارد، از آن برای فروش کالا یا ارائه خدمت استفاده می‌کنند.

ر- واحد جدید التاسیس: مودی مالیاتی فاقد سابقه مالیاتی که بعد از تاریخ اجرای قانون طی دوره مالیاتی شروع به فعالیت و کسب و کار می‌نماید.

فصل دوم: تکالیف مودی

ماده ۲- مودی مکلف است پس از بروز حادثه با نقص فنی، مراتب را تا پایان روز اداری بعد از بروز حادثه با نقض فنی، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام می‌کند، حسب مورد به سازمان با شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام و برای فروش کالا یا ارائه خدمت از صورتحساب شمس استفاده نماید.

ماده ۳- مودی یا نهادهای ذی‌صلاح مسئول اعلام تاریخ رفع حوادث موضوع بند «ج» ماده (۱) این دستورالعمل بوده و بعد از اعلام رفع حوادث مذکور، مودی حق استفاده از صورتحساب شمس را ندارد و در صورت صدور صورتحساب شمس موضوع از مصادیق ماده (۹) قانون تلقی می‌شود.

ماده 4- مودی مکلف است صورتحساب‌های شمس صادره را حداکثر تا ۱۰ روز اداری پس از رفع حادثه یا نقص فنی در کار پوشه خود ثبت نماید. در صورت درخواست مودی و موافقت سازمان، مدت زمان این ماده توسط سازمان تا ۱۵ روز قابل تمدید است.

تبصره ۱: مودی مکلف است حداکثر ۱۰ روز پس از پایان هر دوره مالیاتی نسبت به تعیین وضعیت صورتحساب‌های شمس استفاده نشده با توجه به ماده (۸) این دستورالعمل اقدام نموده و نتیجه را از طریق کار پوشه به سازمان اعلام نماید.

تبصره ۲: مودیانی که از دستگاه کارتخوان بانکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می‌کنند صورتحساب‌های شمس صادره در زمان غیرفعال بودن دستگاه کارتخوان بانکی را باید پس از رفع حادثه و نقص فنی از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان ثبت نمایند.

ماده ۵- در موارد صدور صورتحساب شمس توسط فروشنده و عدم ثبت آن در پایانه فروشگاهی یا کارپوشه، خریدار (مودی) می‌تواند اطلاعات خرید خود را از طریق کارپوشه به سازمان اطلاع دهد. همچنین در موارد عدم ثبت صورتحساب شمس در کارپوشه، خریدار (مصرف کننده نهایی) می‌تواند اطلاعات خرید خود را از طریق بستر الکترونیک به سازمان اطلاع دهد.

ماده 6- در هنگام بروز حادثه یا نقص فنی در یک مکان پستی دارای فعالیت واحد با حداقل دو پایانه فروشگاهی/ حافظه مالیاتی، مودی ضمن اعلام حادثه و نقص فنی به سازمان می‌بایست از پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی دیگر برای صدور صورتحساب الکترونیکی استفاده نموده و مجاز به استفاده از صورتحساب شمس نمی باشد.

تبصره: پایانه‌های فروشگاهی/ حافظه‌های مالیاتی که در فعالیت واحد برای مودیانی که دارای واحد آلاینده و غیرآلاینده موضوع ماده (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400/03/02 با خطوط تولیدی مجزا و محصول مستقل از هم و مطابق اعلام سازمان محیط زیست می‌باشند، نمی توانند جایگزین خطوط تولیدی دیگر، جهت صدور صورتحساب قرار گیرند.

ماده ۷- دریافت مالیات بر ارزش افزوده همزمان با صدور صورتحساب شمس در زمان غیر فعال بودن کارپوشه ممنوع و از مصادیق تخلف ماده (۹) قانون بوده و متخلفين مشمول جریمه بند «ج» ماده (۳۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد.

فصل سوم: تکالیف سازمان

ماده ۸- مطابق تبصره (۲) بند (۲) ماده (۸) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (۹۵) قانون مالیات‌های مستقیم به منظور پوشش حوادث و موارد نقص فنی و سایر موارد ذکر شده در مواد (۱۳) و (۱۳) قانون، در ابتدای هر دوره مالی، با تشخیص سازمان، تعدادی شماره مالیاتی صورتحساب شمس از طریق کار پوشه در اختيار مودی قرار می‌گیرد. شماره‌های مالیاتی صورتحساب شمس صادره و تخصیص داده شده مربوط به هر دوره، تنها تا پایان همان دوره دارای اعتبار می‌باشند.

تبصره ۱: سازمان موظف است امکان درخواست تخصیص شماره‌های مالیاتی صورتحساب‌های شمس را بعد از اولین روز فعالیت برای واحدهای جدید التاسیس طی دوره مالیاتی را فراهم نماید.

تبصره ۲: در صورت درخواست افزایش و نیاز فروشنده به تخصیص مجدد شماره مالیاتی صورتحساب شمس، سازمان موظف است، پس از ثبت درخواست فروشنده از طریق کار پوشه، حداکثر ظرف ۲۴ ساعت کاری نسبت به بررسی و تولید و تخصیص مجدد اقدام نماید.

تبصره 3: امکان تخصیص مجدد شماره مالیاتی صورتحساب شمس در زمانی که مودی حد مجاز فروش موضوع ماده (۶) قانون را رعایت نکرده باشد در صورت پرداخت مالیات و عوارض به حساب سازمان قبل از ثبت صورتحساب شمس در کارپوشه، وجود دارد.

تبصره 4: شماره/ شماره‌های مالیاتی تخصیص داده شده به مودی در یک دوره مالیاتی، پس از ثبت مودی در سامانه مودیان و تعيين وضعیت توسط سازمان، در صورت عدم استفاده شماره‌های مالیاتی آنها به صورت خودکار از سامانه حذف خواهد شد.

ماده ۹- سازمان موظف است بستر لازم را به منظور ثبت صورتحساب شمس توسط مردی در کارپوشه، پس از رفع حادثه یا نقص فنی، ایجاد نماید. صورتحساب‌هایی مورد پذیرش قرار می‌گیرد که تاریخ صدور صورتحساب با دوره زمان بروز حادثه و نقص فنی تطابق داشته باشند.

ماده ۱۰- در صورت عدم رعایت احکام مذکور در ماده (۱۲) قانون و این دستورالعمل، متخلفین مشمول جرائم مقرر در ماده (۲۲) قانون می‌شوند.

 

موضوع: دستورالعمل اصلاحی موضوع ماده (۱۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/07/21

موضوع: دستورالعمل اصلاحی موضوع ماده (۱۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/07/21

موضوع: دستورالعمل اصلاحی موضوع ماده (۱۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/07/21

موضوع: دستورالعمل اصلاحی موضوع ماده (۱۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مصوب 1398/07/21

دسته بندی ها
برچسب ها
دکمه بازگشت به بالا