حسابرسی سیستمی در دستور کار نظام مالیاتی کشور قرار گرفت

حسابرسی سیستمی در دستور کار نظام مالیاتی کشور قرار گرفت

انجام حسابرسی سیستمی به منظور تمرکز بر مودیان بزرگ و مشکوک به فرار مالیاتی

دکتر سیدمحمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور خبر از اجرایی شدن حسابرسی سیستمی در سازمان امور مالیاتی داد. دکتر سبحانیان در سخنان خود هدف از این اقدام را ارتقای نظام مالیاتی از لحاظ هوشمندسازی، مودی مداری و پیش بینی پذیری دانست.

دکتر سبحانیان در ادامه افزود: با تایید دیوان عدالت اداری، حسابرسی سیستمی در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت های فناورانه و دریافت اطلاعات از مودیان و بررسی های سیستمی به پرونده های مالیاتی در دستورکار قرار گرفته است. لازم به توضیح است که در این نوع از حسابرسی اظهارنامه های مالیاتی با توجه به اطلاعات موجود در بانک های اطلاعاتی انتخاب می شوند و پس از اتمام مراحل حسابرسی، گزارش و برگه تشخیص مربوطه به صورت سیستمی صادر خواهد شد. از مزیت های این نوع حسابرسی صدور برگه تشخیص های مالیاتی ظرف مواعد مقرر در قانون و با استفاده حداقلی از نیروی انسانی خواهد بود و با این اقدام ظرفیت نیروهای باتجربه و متخصص صرف رسیدگی به پرونده های بزرگ و پرونده های مشکوک به فرار مالیاتی خواهد شد. همچنین به منظور رعایت عدالت مالیاتی این پیش بینی ها صورت گرفته که چنانچه مودی با توجه به قوانین مالیاتی کشور مشمول معافیت یا مشوق مالیاتی باشد اقدامات لازم در این زمینه انجام پذیرد.

 ️ ️

تصویر احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا