آگاهی از نحوه ی وصول و برگشت چک

آگاهی از نحوه ی وصول و برگشت چک

آگاهی از روند های قانونی کمک کننده خواهد بود

شاید برای شما هم پیش آمده باشد ، در قبال خدماتی که انجام داده اید به شما چکی داده شده باشد و از شانس بد هنگام مراجعه به بانک و اقدام برای وصول چک ، با مشکل عدم موجودی حساب صادرکننده برخورد کرده باشید . در این خصوص قبل از اقدام به برگشت زدن چک ، لازم است بدانید که اگر موجودی حساب شخص صادرکننده چک ، کمتر از مبلغ چک شما باشد ، شما به عنوان ذی نفع، می توانید این درخواست را از بانک داشته باشید که هر مقدار موجودی در حساب جاری صاحب چک است به شما پرداخت شود .  در حقیقت بانک موظف است به تقاضای دارنده ی چک که شما باشید، عمل نماید . همچنین میتوانید از بانک درخواست داشته باشید تا سایر حساب های شخص صاحب چک را در همان بانک بررسی کند و موجودی آن حساب‌ها را نیز در قبال چک شما پرداخت نماید .

البته در این رابطه بانک ها هم روال قانونی خود را دارند به این صورت که بانک، ‌به ‌ترتيب ‌اولويت ‌از حساب ‌قرض‌ الحسنه‌ پس‌انداز،‌ حساب ‌سرمايه‌گذاري‌ کوتاه ‌مدت ‌و‌ حساب‌ سرمايه ‌گذاري ‌بلندمدت برداشت کرده و مبلغ را به ذینفع چک پرداخت خواهد کرد . نکته ی قابل ذکر در خصوص این راهکارها این است که شما به عنوان ذی نفع چک ، باید از بانک این درخواست ها را داشته باشید و اگر مجموع مبالغ موجود در حساب‌های شخص صادر کننده ی چک نزد بانک، نتوانست مبلغ چک صادره را پوشش دهد ، به درخواست دارنده چک، گواهینامه عدم پرداخت به میزان کسری مبلغ چک صادر می‌شود.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا