ابلاغ بخشنامه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

ابلاغ بخشنامه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

افزایش مبلغ تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

براساس بند ” الف ” تبصره 16 قانون بودجه سال 1402 ، شبکه ی بانکی کشور موظف است مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قوانین مربوط به ایثارگران، سپرده‌های قرض‌ الحسنه اعم از جاری و پس انداز شبکه بانکی (غیر از بانک‌های قرض الحسنه) را پس از کسر سپرده قانونی به قرض الحسنه، اختصاص داده و از طریق بانکهای عامل (به تشخیص شورای پول و اعتبار) نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام نماید . بر همین اساس بانک مرکزی شرایط تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به شرح زیر ابلاغ کرد :

در این ابلاغیه آمده که مبلغ این تسهیلات برای زوج هایی که تاریخ ازدواج آن ها از اول فروردین ماه سال 1398 به بعد می باشد ، به 180 میلیون تومان افزایش یافته است که دوره ی بازپرداخت آن هم 10 ساله می باشد . البته لازم به ذکر است است که این مبلغ برای زوج های زیر 25 سال و زوجه های زیر 23 سال ، 220 میلیون تومان خواهد بود .

عدم اجرای قانون تخلف محسوب شده و قابل پیگیری است

در بخشی از این ابلاغیه آمده است که عدم اجرای قانون یا اخذ ضمانت فراتر از حدود تعیین شده تخلف محسوب خواهد شد و در مراجع ذی صلاح قابل پیگیری است . ضمنا مسئولیت حسن اجرا بر عهده بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، هم مدیران و کارکنان ذیربط است . همچنین، با عنایت به مفاد ماده (۵۰) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، افراد مندرج در قانون مذکور مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان ۲ برابر افراد عادی خواهند بود .

در خصوص اعتبار سنجی متقاضیان این تسهیلات باید گفت که بانک ها موظف هستند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت