ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده 238 قانون مالیات های مستقیم

ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده 238 قانون مالیات های مستقیم

مهلت اعتراض به آراء مالیاتی 30 روز پس از تاریخ ابلاغ

دستورالعمل اجرایی موضوع ماده 238  قانون مالیات های مستقیم توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد که براساس آن چنانچه مودی نسبت به برگه تشخیص مالیات صادر شده یا برگ اعلام نتیجه رسیدگی یا برگ مطالبه استرداد صادره اعتراض داشته باشد حداکثر تا 30 روز پس از تاریخ ابلاغ برگه های مذکور می تواند با ارائه ی اسناد و مدارک قابل اتکاء به صورت کتبی از اداره امور مالیاتی ذیربط تقاضای رسیدگی مجدد نماید و یا از طریق پنجره واحد خدمات مالیاتی به نشانی http://my.tax.gov.ir درخواست خود را ثبت نمایند.

لازم به توضیح است که اگر مودی درخواست خود را به صورت الکترونیکی ثبت نماید این اقدام به منزله ی ثبت درخواست مکتوب در مهلت مقرر خواهد بود و مودیان می توانند همزمان با ثبت اعتراض خود به آراء مالیاتی، یکی از مراجع موضوع بند (۳) ماده ۲۴۴ قانون مالیاتهای مستقیم را به عنوان نماینده خود برای شرکت در جلسات هیأت حل اختلاف مالیاتی معرفی نمایند.

اعلام نتیجه رسیدگی مجدد از طریق پنجره واحد مالیاتی

در همین راستا بعد از ثبت اعتراض مودی در سامانه مذکور، مسئولان مربوطه می بایست نتیجه ی رسیدگی مجدد را در پنجره واحد خدمات مالیاتی منعکس نمایند. چنانچه مودی به نتیجه ی رسیدگی مجدد اعتراضی نداشته باشد بایستی مراتب پذیرش وی از طریق سامانه اعلام شود و در این حالت پرونده از لحاظ درآمد مشمول مالیات مختومه بوده و برگه قطعی مالیات برای مودی صادر خواهد شد.

حال اگر نظر مسئولان مربوطه این باشد که درآمد مشمول مالیات مودی بایستی تعدیل گردد، در این حالت هم نتیجه ی رسیدگی مجدد بایستی در پنجره واحد خدمات مالیاتی ثبت گردد و اگر اعلام نظر مسئولان مربوطه بدون حضور مودی بوده علاوه بر انعکاس در پنجره واحد خدمات مالیاتی بایستی نتیجه رسیدگی  از طریق ارسال پیامک به اطلاع مؤدی برسد تا مودی بتواند در مهلت قانونی نظر خود را نسبت به آراء صادره بیان کند. لازم به توضیح است که عدم اظهارنظر مودی در این حالت به منزله ی عدم رفع اختلاف با اداره مالیاتی مربوطه خواهد بود.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا