اخذ کارمزد از تراکنش‌‌‌های دستگاه‌‌‌های کارت‌خوان

مالیات بر تراکنش‌‌‌های دستگاه‌‌‌های کارت‌خوان

شیوه ی نامه جدید نظام کارمزدی خدمات بانکی

هفته ی گذشته اخباری پیرامون موضوع افزایش کارمزد خدمات بانکی منتشر شد که به دنبال آن هم شاهد افزایش کارمزد خدمات بانکی بودیم و علاوه بر این موضوع اضافه شدن یک کارمزد تازه به نام مالیات ( کارمزد ) بر تراکنش‌‌‌های دستگاه‌‌‌های کارت‌خوان مطرح شد .  در خصوص این اتفاق لازم به توضیح است که برخی سیاست گذاران بر این اعتقاد هستند که با توجه به شرایط حال حاضر، اخذ چنین کارمزدی توسط بانک ها منجر خواهد شد تا درآمد بانک از محل کارمزد تراکنش ها افزایش یابد و این افزایش درآمد منجر به بالا رفتن تمایلات بانک ها نسبت به به روزرسانی دستگاه ها و خدمات خواهد شد . اما نکته ی قابل ذکر پیرامون موضوع کارمزد تراکنش های دستگاه کارتخوان این است که براساس اخبار اعلام شده ، این فروشندگان هستند که باید این کارمزد را پرداخت نمایند به عبارتی اخذ این کارمزد از صاحبان دستگاه کارتخوان صورت خواهد گرفت ، لذا این احتمال وجود دارد که افراد مشمول به شیوه هایی این قانون را دور بزنند .

بر اساس شیوه‌‌‌ نامه جدید نظام کارمزد، دارندگان دستگاه کارتخوان به ازای هر تراکنش خرید مشمول پرداخت کارمزد خواهند بود و میزان آن بسته به مبلغ تراکنش از 1200 ریال تا سقف تعیین شده به صورت پلکانی خواهد بود . در خصوص این شیوه نامه ی جدید لازم به توضیح است که براساس آن دارندگان کارت ( خریدار ) مشمول پرداخت این کارمزد نیستند و قرار است اصلاح نظام کارمزدی به صورت مرحله ای انجام شود . همچنین تا اطلاع ثانوی پذیرندگان صنف نانوایی و سوپرمارکت از پرداخت کارمزد مستثنی شده‌‌‌ و سهم این صنوف همچنان توسط بانک پذیرنده پرداخت خواهد شد .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا