اطلاعیه بانک مرکزی درباره قانون جدید چک های صیادی

چک های صیادی

بانک مرکزی در رابطه با چک صیادی

بانک مرکزی به منظور پیشگیری از وقوع کلاهبرداری و آگاهی مشتریان بانکی از قانون جدید چک های صیادی اطلاعیه ای صادر نمود. در این اطلاعیه بیان شد که هنگام انجام معاملات باید ثبت چک های صادرکننده در سامانه صیاد بررسی شوند. در صورت عدم ثبت و یا مغایرت اطلاعات چک صیادی صادرکننده، باید از پذیرش آن به طور جدی خودداری شود. برای دسترسی به این سامانه می توان از روش های مختلفی مانند اینترنت بانک، خودپردازها، موبایل بانک و یا شعب بانکی استفاده نمود. همچنین دسترسی به سامانه صیاد از طریق سامانه پیامکی با شماره 404071701 نیز امکان پذیر می باشد.

اجرای قانون جدید چک های صیادی به منظور پیشگیری از کلاهبرداری

برای رفع سوء نمودن چک های صیادی برگشتی اشخاص تنها می توانند از طریق شعب بانکی اقدام نمایند. برای این کار باید لاشه چک را تحویل دهند یا رضایت نامه محضری از دارنده چک داشته باشند. همچنین می توانند با ارائه نامه قانونی از مرجع قضایی در خصوص اتمام عملیات اجرایی چک برای رفع سوء اثر اقدام نمایند. از طرفی با داشتن حکم برائت ذمه صاحب چک توسط دستگاه قضایی و یا گذشت سه سال از زمان چک نیز می توان برای رفع سوء آن اقدام نمود.

با توجه به قانون جدید چک در صورتی که چک برگشت بخورد، صاحب حساب و فرد امضاء کننده آن از ارائه اکثر خدمات بانکی محروم خواهند شد. به طور مثال امکان افتتاح حساب ندارند و موجودی حساب آن ها به اندازه مبلغ چک مسدود خواهد شد. از طرفی هیچ گونه تسهیلات بانکی و اعتبار ارزی و ریالی به آن ها تعلق نخواهد گرفت. همچنین صاحبان حسابی که چک برگشتی دارند، نمی توانند پس از برگشت خوردن چک، چک جدیدی را در سامانه صیاد ثبت نمایند. در صورتی که موجودی حساب کمتر از مبلغ چک باشد، بانک موظف است مبلغ موجودی حساب صاحب چک را به دارنده آن بپردازند. از طرفی می تواند موجودی سایر حسابهای صاحب چک را نیز به دارنده چک پرداخت نماید.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا