اعتراض به بند (4) بخشنامه مالیات حقوق 1402

تکلیف پرداخت کنندگان حقوق به محاسبه و کسر مالیات

در بند (4) بخشنامه شماره 200/1402/5 سازمان امور مالیاتی کشور مورخ 1402/02/27 چنین عنوان شده است که پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف هستند طبق قوانین و مقررات و با احتساب پرداختی سایر اشخاص به حقوق بگیر، مالیات متعلقه را محاسبه، کسر و تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرست مشخصات حقوق بگیران، پرداخت نمایند.

در خصوص این بند از بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور باید گفت که این تکلیف بر عهده ی پرداخت کننده ی حقوق گذاشته شده که مالیات شخص حقوق بگیر را محاسبه و کسر کند اما در این بند به این موضوع اشاره شده که پرداخت کننده ی حقوق مکلف است تا مالیات محاسبه شده را با احتساب پرداختی سایر اشخاص به حقوق بگیر محاسبه نماید. به عنوان مثال ممکن است شخصی چند منبع درآمدی داشته باشد و در این حالت پرداخت کننده ی حقوق ابزاری برای شناسایی منابع مختلف درآمدی شخص در دست ندارد پس چگونه پرداخت کننده ی حقوق از تکلیفی که برعهده اش گذاشته شده برآید؟

اعتراض فعالان بخش خصوصی به بخشنامه مالیات حقوق

در همین ارتباط رئیس اتاق ایران در نامه ای خطاب به دکتر سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اعتراض فعالان بخش خصوصی را به این بند از بخشنامه فوق الذکر اعلام کرد. در این نامه به این موضوع اشاره است که اطلاع و احتساب پرداختی سایر اشخاص به حقوق بگیر، از حیطه ی اختیار و توان پرداخت کننده ی حقوق خارج بوده و چنین درخواست و تکلیفی از کارفرما غیرمنطقی است چراکه کارفرما ابزاری به منظور شناسایی سایر پرداختی به شخص حقوق بگیر در دست ندارد. لذا استدلال سازمان امور مالیاتی کشور از اینکه پرداخت کننده ی حقوق موظف به محاسبه و کسر مالیات هر حقوق بگیر می باشد منطقی و صحیح نیست.

در ادامه ی این نامه چنین عنوان شده است که: با نظر به ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، تکلیف پرداخت کننده ی حقوق منحصر به تسلیم فهرست و مشخصات دریافت کنندگان حقوقِ خود به اداره ی امور مالیاتی می باشد و از آنجایی که هنوز طرح نظام مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی مصوب و پیاده سازی نشده بایستی تمهیدات لازم توسط سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه اندیشیده شده و با حذف بند (4) از بخشنامه مذکور از استناد احتمالی در جریان تشخیص مالیات پیش گیری گردد. لذا فعالان بخش خصوصی این درخواست را دارند که سازمان امور مالیاتی کشور این تکلیف را از عهده ی ایشان برداشته و تمهیدات مناسب تری را در این زمینه در نظر بگیرد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا