اعطای معافیت های مالیاتی براساس تعداد اعضای خانواده

اعطای معافیت های مالیاتی براساس تعداد اعضای خانواده

مالیات ستانی براساس مجموع درآمد افراد به منظور تحقق عدالت مالیاتی

مهدی موحدی بکنظر سخنگوی سازمان امور مالیاتی گفت: در حال حاضر معافیت های مالیاتی به صورت پراکنده در نظام مالیاتی وجود دارند به همین علت در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم چنین مقرر شده تا این معافیت های پراکنده تجمیع شده و در قالب معافیتی که به خانواده داده می شود در اختیار افراد قرار گیرد. در این میان اگر فردی تعداد اعضای خانواده اش بیشتر باشد از معافیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

آقای موحدی در ادامه افزود: تغییرات ایجاد شده در نظام مالیاتی کشور در راستای اهداف کلان و راهبردی نظام مالیاتی است و تمامی این تغییرات قرار است منجر به ایجاد یک نظام مالیات ستانی شود که هدف اخذ مالیات از مجموع درآمد اشخاص باشد. به همین منظور در لایحه اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مجموع درآمد افراد از منابع مختلف محاسبه خواهد شد و پس از کسر هزینه های قابل قبول هرآنچه باقی می ماند مشمول مالیات خواهد شد. حال اگر درآمد باقی مانده از سقف تعیین شده کمتر باشد فرد مشمول مالیات نیست و حتی مورد حمایت دولت هم قرار خواهد گرفت اما اگر درآمد فرد از حدی بیشتر بود مشمول مالیات است. لازم به توضیح است که نظام مالیات ستانی براساس مجموع درآمد منجر به ایجاد عدالت مالیاتی خواهد شد و در این میان افراد با درآمد بالاتر مالیات بیشتری را پرداخت خواهند کرد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا