اعلام میزان دستمزد مبنای حق بیمه تامین اجتماعی

تامین اجتماعی

اعلام میزان دستمزد مبنای حق بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی با صدور بخشنامه ای نحوه محاسبه دستمزد روزانه ای را مشخص کرد که باید آن را مبنای کسر حق بیمه قرار داد. این بخشنامه از ابتدای سال 1402 لازم الاجرا می باشد. گفتنی است مبنای حق بیمه بر اساس اعلام میزان افزایش دستمزد کارگران از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می گردد.

حداقل دستمزد روزانه برای تعیین حق بیمه تامین اجتماعی

بر اساس بخشنامه ای که سازمان تامین اجتماعی صادر کرده است، حداقل دستمزد روزانه مبنای محاسبه قرار گرفته است. این مبلغ یک میلیون و 769 هزار و 428 ريال می باشد. این مبلغ مبنای محاسبه حق بیمه همه افراد بیمه شده ای است که مشمول قانون کار می شوند. دقت داشته باشید که در این میان مشاغلی که دارای دستمزد مقطوع می باشند، مشمول این بخشنامه نخواهند شد.

بر اساس بخشنامه تامین اجتماعی مبنای کسر حق بیمه برای سایر سطوح دستمزدی بر اساس آخرین دستمزد روزانه سال 1401، معادل 21 درصد خواهد بود. این میزان درصد افزایش به رقم ثابت دستمزد روزانه 83 هزار و 596 ريال اضافه می گردد.

سایر گروه ها

در بخشی از این بخشنامه آمده است که اگر طی آخرین بازرسی سال 1401 دستمزد روزانه بیمه شده بیش از حداقل دستمزد روزانه سال گذشته بوده باشد، محاسبه حق بیمه به همین گونه خواهد بود. در واقع در چنین مواردی اگر کارفرما لیست کارگران را ارسال نکرده، حق بیمه آنها را پرداخت ننماید و یا اینکه اعلام ترک کار برای آنها نکند، باز هم باید دستمزد آنها مطابق همین بخشنامه تامین اجتماعی تعیین شود. مبلغی که محاسبه شده است، مبنای حق بیمه برای ماه هایی قرار می گیرد که لیست کارگران ارسال نشده است.

همچنین اگر فردی تحت پوشش بیمه اختیاری باشد، حداقل مبلغی که به عنوان مبنای پرداخت حق بیمه وی در نظر گرفته می شود، معادل 1/2 حداقل دستمزدی خواهد بود که شورای عالی کار تصویب کرده است.

همچنین مبلغ پرداختی برای بیمه بیکاری تامین اجتماعی از تاریخ اول فروردین ماه 1402، با رعایت حداقل دستمزد سال 1402 خواهد بود. ضمن اینکه پرداختی بیمه بیکاری برای سایر افرادی که قبل از این زمان مشمول این قانون شده اند، ترمیم خواهد شد.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت