بلاتکلیفی برای افزایش دستمزد کارگران در سال جدید

دستمزد کارگران

بلاتکلیفی برای افزایش دستمزد کارگران در سال جدید

نشست روز جمعه اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار برای تعیین افزایش دستمزد کارگران در سال جدید به نتیجه نرسید. بنا به سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه این نشست که ساعت ها به طول انجامید، به روز یکشنبه 28 اسفند ماه موکول شده است.

عدم تعیین مبلغ نهایی افزایش دستمزد کارگران

سید صولت مرتضوی در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران در جلسه روز جمعه به توافقاتی در مورد افزایش دستمزد کارگران رسیده اند. هرچند هنوز اختلافاتی در این خصوص وجود دارد. بنابراین مقرر شده است برخی کارشناسی های لازم انجام گیرند و در جلسه بعدی به رفع آنها بپردازیم. به این ترتیب در روز یکشنبه مبلغ نهایی افزایش دستمزد اعلام خواهد شد.

گفتنی است جلسه روز جمعه با حضور سه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن، و اقتصاد و دارایی برگزار شده است. این وزرا نمایندگان دولت در این جلسه بوده اند. ضمن اینکه از سوی کارفرمایان و جامعه کارگری نیز هر کدام سه نماینده در این جلسه حضور داشته اند.

نتیجه نهایی می تواند بر روی میزان تورم جامعه تاثیرگذار باشد؟

یکی از نمایندگان کارفرمایان معتقد است با افزایش دستمزد کارگران میزان تورم در جامعه بیشتر خواهد شد. در حالی که نمایندگان کارگران معتقد هستند این تورم است که بر روی دستمزد کارگران و معاش آنها تاثیر می گذارد. این افراد می گویند این حق آنهاست که دستمزدشان به صورت منصفانه ای افزایش پیدا کند تا بتوانند از پس هزینه های زندگی خود برآیند.

قابل ذکر است که طی روزها و ماه های گذشته، اصلی ترین نکته مورد اختلاف افراد حاضر در جلسات کمیته دستمزد شورای عالی کار، تعیین صحیح مبلغ سبد معیشت بوده است. مطابق قانون کار، قبل از تعیین نهایی میزان دستمزد کارگران در سال جدید، باید ابتدا هزینه های سبد معیشت آنها مشخص شود. در این میان اختلافاتی در خصوص مواردی که باید در این سبد قرار بگیرند، وجود دارد. برای مثال نمایندگان دولت خواستار حذف هزینه مسکن از سبد معیشت شده اند. در حالی که کارگران می گویند هزینه مسکن یکی از اصلی ترین و مهم ترین هزینه های فعلی زندگی آنها می باشد.

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت