بیش از 50 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند

تامین اجتماعی

بیش از 50 درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به آمار تعداد افراد بیمه شده تحت پوشش این سازمان گفت: در حال حاضر حدود 52 درصد از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. از این تعداد بیش از 15 میلیون نفر تحت عنوان بیمه شده اصلی می باشند که بیش از 10 میلیون نفر آنها بیمه اجباری دارند. حدود 5 میلیون نفر نیز تحت پوشش انواع بیمه های این سازمان، از جمله بیمه مشاغل آزاد، بیمه زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار، کارگران ساختمانی و غیره هستند.

4 میلیون نفر مستمری بگیر تامین اجتماعی

محمد محمدی تصریح کرد: به غیر از این، بیش از 4 میلیون نفر نیز مستمری بگیر و بازنشسته تامین اجتماعی هستند. ماهیانه بیش از 37 هزار میلیارد تومان بابت پرداخت مستمری به این افراد هزینه می شود. به این ترتیب سازمان برای پرداخت حقوق این افراد باید منابع مالی قدرتمندی در اختیار صندوق بازنشستگی قرار دهد.

وی همچنین به هزینه هایی اشاره کرد که تامین اجتماعی باید بابت تعهدات کوتاه مدت و یا بلند مدت خود پرداخت کند. بنا به گفته وی این سازمان ماهیانه بیش از 40 هزار میلیارد تومان پرداخت می کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: تعهدات کوتاه مدت ما شامل بیمه بیکاری، غرامت و غیره می شوند. این تعهدات حدود 2500 میلیارد تومان در ماه برای سازمان هزینه دارند.

قسمت مهمی از مشکلات مربوط به کارفرمایان است

محمدی ادامه داد: یکی از مهم ترین معضلات و مشکلاتی که سازمان تامین اجتماعی با آن دست و پنجه نرم می کند، مربوط به پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان می باشد. کارفرمایان باید این مبلغ را بر اساس دستمزد واقعی پرداخت کنند. این در حالی است که پس از 15 و یا 20 سال می بینیم که کارفرما همچنان حداقل مبلغ ممکن را به عنوان حق بیمه کارگر خود پرداخت می کند.

وی خاطرنشان کرد: حداقل دستمزد برای کارگرانی در نظر گرفته می شود که سال اول کار خود را به عنوان کارگر ساده شروع می کنند. ولی از سال ها بعد باید این مبلغ بیشتر شده و کارگر تحت عنوان نیمه ماهر و یا ماهر بیمه شود.

تصویر تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا