تامین اجتماعی بر سر راه بازنشستگان مشاغل سخت سنگ اندازی می کند

تامین اجتماعی

تامین اجتماعی بر سر راه بازنشستگان مشاغل سخت سنگ اندازی می کند

یکی از اعضای اصلی کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان آور اظهار داشت: بسیاری از کارگران مشمول قانون مشاغل سخت هستند، ولی تامین اجتماعی با ایجاد سدی از کاغذبازی های اداری مانع رسیدن آنان به حق و حقوق خود در دوران بازنشستگی می شود.

وی افزود: معمولا کارفرمایان هنگام بیمه کردن کارگران تنها عنوان کارگر ساده را برای آنها رد می کنند. سپس کارگر بعد از 20 سال انجام کارهای سخت و زیان آور برای بازنشسته شدن به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کند. در آنجا به او می گویند که او فقط یک کارگر ساده محسوب می شود و اگر می خواهد از مزایای مشاغل سخت بهره مند شود، باید مدرک مکتوب ارائه کند.

تامین اجتماعی اشتباه خود را گردن نمی گیرد

اسماعیل امیدزاده گفت: تامین اجتماعی به کارگر می گوید که برای ثابت کردن عنوان شغلی تا قبل از سال 1389 باید مدارک خود را به صورت مکتوب ارائه کند. این در حالی است که وزارت کشور مدارکی را که بالای ده سال باشند، باطل اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: نکته اینجاست که تا قبل از سال 1390 تامین اجتماعی اهمیتی به عناوین شغلی نمی داد و بنابراین هیچ جا کارگران مشاغل سخت با این عنوان ثبت نشده اند. از سال 1390 به بعد کارفرمایان ملزم شدند که عنوان شغلی را بر اساس کدهای ارائه شده هماهنگ کنند.

این فعال کارگری ادامه داد: در واقع خود تامین اجتماعی تا قبل از سال 1390 هیچ عنوان یا کد شغلی غیر از کارگر ساده نداشت. اما امروز حاضر نیست این اشتباه را گردن بگیرد و از کارگران مدرک مکتوب می خواهد.

اثبات عنوان پروسه ای شش ماهه تا یک ساله است

امیدزاده خاطرنشان کرد: تامین اجتماعی از کارگران می خواهد که برای اینکه ثابت کنند کارگر مشاغل سخت بوده اند، به سراغ هیات تشخیص یا هیات حل اختلاف اداره کار بروند. در چنین حالتی وضعیت آنها بین شش ماه تا یک سال و شاید حتی بیشتر از این هم نامشخص می ماند. ضمن اینکه کارگران باید مبالغی را نیز برای کارشناس رسمی و تایید عنوان شغلی خود هزینه کنند. ضمن اینکه برخی از کارگاه های فعال تا قبل از سال 1390 اینک ورشکست شده و دیگر وجود خارجی ندارند. در چنین حالتی کارگر چگونه باید عنوان شغلی خود را اثبات نماید؟

تیم تحریریه حسابنو

تیم تحریریه حسابنو

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا