تا اجرای کامل سامانه مودیان رسیدگی های مالیاتی تغییری نخواهد کرد

تا اجرای کامل سامانه مودیان رسیدگی های مالیاتی تغییری نخواهد کرد

با توجه به اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، با اجرایی شدن کامل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ، مودیانی که در سامانه مودیان ثبت نام نمایند و نسبت به صدور صورت حساب الکترونیکی و ارسال اطلاعات این صورت حساب ها به سامانه مودیان در مهلت مقرر اقدام نمایند، دیگر موظف به ارائه ی صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 قانون مالیات های مستقیم نخواهند بود.

سازمان امور مالیاتی در بخشنامه شماره 200/51330/د به تاریخ 1401/08/17 عنوان داشته :

با استناد به ماده 14 قانون دائمی ارزش افزوده که در تاریخ 1400/03/02 به تصویب رسیده :

پس از استقرار کامل سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور ، این سازمان مجاز است حداکثر یک درصد از پرونده های مالیاتی مودیان عضو سامانه مودیان را مورد بررسی قرار دهد و چگونگی انتخاب مودیان جهت رسیدگی باید طی دستورالعملی با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی و تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام گردد . حال اگر سازمان امور مالیاتی کشور موفق به استقرار سامانه مودیان در مهلت تعیین شده نشد، این سازمان موظف است، اظهارنامه مودیان موضوع این قانون را به میزان همین یک درصد تعیین شده در قانون محدود نماید و سایر اظهارنامه ها را بدون رسیدگی قبول کند .

و بر اساس ماده 3 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان :

سازمان امور مالیاتی موظف است حداکثر ظرف مدت 15 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ، سامانه مودیان را راه اندازی نماید و امکان ثبت نام مودیان در این سامانه و صدور صورت حساب الکترونیکی را از طریق این سامانه فراهم آورد .

اما به دلیل اجرایی نشدن کامل ماده (3) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، زمینه های اجرایی شدن ماده 14 قانون دائمی ارزش افزوده میسر نیست و مودیان مشمول مالیات بر ارزش افزوده همچنان موظف به تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در راستای اجرای ماده 13 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 هستند و سازمان امور مالیاتی کشور نیز به روال سابق به رسیدگی های خود ادامه خواهد داد .

اجرای ارزش افزوده جدید در ایام بدون سامانه مودیان

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا