تراکنش های خود را مدیریت کنید تا حسابتان تجاری نشود

به گفته ی مسئولان بانک مرکزی مبنای تفکیک حساب‌های تجاری و غیر تجاری بر اساس کد ملی افراد است، به این ترتیب اگر فردی چندین حساب داشته باشد مبنا برای ۱۰۰ تراکنش و واریز ۳۵ میلیون تومان، تمامی حساب‌های فرد خواهد بود. بنابراین، اگر نمی خواهید که حسابتان توسط سازمان امور مالیاتی به‌عنوان حساب تجاری شناخته شود تراکنش ها و حساب های بانکی خود را مدیریت کنید.

کدام تراکنش ها مشمول مالیات حساب تجاری نیست؟

به گفته ی رئیس کل بانک مرکزی ممکن است فردی هزار تراکنش واریز به حساب داشته باشد، اما حساب وی تجاری محسوب نشود زیرا امکان دارد فردی روزانه صدها تراکنش خرید داشته باشد که این قبیل موارد به هیچ وجه مشمول مالیات نیست. وی در ادامه بیان کرد اگر فردی در بورس معامله ای انجام دهد به هیچ وجه مشمول مالیات حساب تجاری نیست زیرا فعالان بورس، نیم درصد مالیات را بابت معاملات پرداخت می‌کنند یا مثلا فردی اقدام به فروش خانه مسکونی می‌کند و ۵‌ میلیارد تومان به حساب وی واریز می‌شود به هیچ وجه این فرد مشمول نیست. به عبارتی فعالیتی تجاری تلقی می شود که فرد با آن کسب سود کند یا متحمل زیان شود و معامله ای انجام گیرد . در نهایت، تلاش بر این است که هیچ مالیات اضافه‌ای دریافت نشود .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت