تصویب قانون تسهیل در اجرای سامانه مودیان توسط مجلس

تصویب قانون تسهیل در اجرای سامانه مودیان توسط مجلس

تاریخ فراخوان اشخاص به منظور اجرای قانون تغییر کرد

به دنبال اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور، اشخاص حقوقی از ابتدای فروردین ماه سال جاری ملزم به رعایت مقررات قانون مذکور شدند و می بایست صورتحساب های فروش خود را به صورت الکترونیکی در سامانه مودیان ثبت نمایند. اما امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون تسهیل، تاریخ این فراخوان را به 1402/07/01 تغییر دادند. بدین ترتیب کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، شرکت‌های دولتی و اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده (16) قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای مهرماه سال جاری ملزم به صدور صورتحساب الکترونیک در سامانه مودیان خواهند بود و سایر اشخاص بایستی از ابتدای دی ماه 1402 مقررات سامانه مذکور را رعایت نمایند.

بخشودگی 100 درصد جرایم سامانه مودیان تا پایان سال 1403

موضوع مهم دیگری که به دنبال تصویب قانون تسهیل باید به آن اشاره کرد بخشودگی جرایم موضوع ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می باشد. براساس ماده (2) لایحه مصوب توسط مجلس، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند تا پایان سال 1403 تا 100 درصد جرایم موضوع ماده (22) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را با رعایت ماده (191) قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد. به این ترتیب تا پایان سال 1403 صورتحساب‌هایی که در سامانه مودیان به ثبت نرسیده ، قابل قبول خواهد بود.

تهیه ی اظهارنامه برای مودیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور

به دنبال تصویب قانون تسهیل توسط مجلس، این الزام بر سازمان امور مالیاتی کشور گذاشته شده تا با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مودیان، در پایان هر دوره ی مالیاتی نسبت تهیه ی اظهارنامه برای کلیه مودیان اقدام نماید و مودی یک ماه پس از اتمام هر دوره فرصت دارد با ثبت خریدها و فروش هایی که صورتحساب های آن ها در سامانه مودیان صادر نشده است، اظهارنامه ی تهیه شده توسط سازمان امور مالیاتی را تکمیل کرده و به سازمان مسترد کند.

تخصیص شماره منحصر به فرد مالیاتی به رسید پرداخت صادره توسط دستگاه‌های کارتخوان

بر اساس ماده 6 مصوب لایحه قانون تسهیل، ظرف دوماه پس از ابلاغ این قانون، بانک مرکزی مکلف خواهد بود  مطابق با ساختار اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به درج شماره منحصر به فرد مالیاتی در رسیدهای صادره توسط دستگاه‌های کارتخوان اقدام نماید. همچنین اطلاعات رسید یا گزارش پرداخت هر روز باید حداکثر تا پایان روز بعد توسط بانک مرکزی به سامانه مودیان منتقل شود.

اخذ مالیات برارزش افزوده منوط به فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور

به دنبال تصویب قانون تسهیل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنین تصویب کردند که مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387، زمانی مجاز به دریافت مالیات از خریداران هستند که توسط سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان شده باشند. بدین ترتیب سازمان امور مالیاتی موظف خواهد بود تا پایان سال 1403، مودیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 را به تدریج تا پایان سال 1403 فراخوان نمایند.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا