تغییر در حقوق کارگران اتفاق خواهد افتاد؟

تغییر در حقوق کارگران اتفاق خواهد افتاد؟

مصوبه ی مزدی 1402 همچنان مورد انتقاد است

درحالی که سه ماه از شروع سال جدید میگذرد، صحبت ها پیرامون موضوع دستمزد کارگران ادامه دارد. در ماه های گذشته بارها فعالان عرصه ی کارگری انتقادهای خود را نسبت به مصوبه ی مزدی شورای عالی کار مطرح کرده اند. در همین رابطه لازم به توضیح است که براساس مصوبه ی مزدی شورای عالی کار در خصوص دستمزد کارگران برای سال 1402، میزان افزایش حقوق برای کارگرانی که حداقلی بگیر هستند 27 درصد و برای سایر سطوح مزدی این افزایش 21 درصد به اضافه‌ مبلغ ۸۳,۵۹۶ ریال تعیین شد. انتقادهای جامعه ی کارگری به این میزان افزایش دستمزها به علت وضعیت تورمی کشور صورت می پذیرد چراکه به عقیده ی فعالان کارگری میزان افزایش حقوق ها با هزینه های معیشتی خانوارها همخوانی ندارد.

در همین رابطه نمایندگان کارگری عنوان کرده بودند که اعتراضات خود به مصوبه ی مزدی 1402 را در چارچوب قانون و از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری خواهند کرد و تلاش خواهند کرد از این طریق مصوبه ی مزدی شورای عالی کار را ابطال نمایند، چراکه به عقیده ی آنان این مصوبه برخلاف قانون کار است و تعیین دستمزد کارگران بدون توجه به نرخ تورم واقعی و هزینه های معیشتی خانوارها تعیین شده است.

شکایت به دیوان عدالت اداری و اعلام رای در روزهای آینده

در همین رابطه روز گذشته رئیس دیوان عدالت اداری در مورد دستمزد 1402 خبر جدیدی را اعلام کرد که براساس آن، پس از این که مصوبه ی مزدی 1402 نهایی شد و میزان افزایش حقوق ها مشخص گردید، شکایتی از این مصوبه ی مزدی به دیوان عدالت اداری صورت گرفته، لذا به منظور رسیدگی به شکایت مطرح شده رای هیئت تخصصی پیرامون این موضوع در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا