تغییر دستمزد کارگران اتفاق خواهد افتاد ؟

تغییر دستمزد کارگران اتفاق خواهد افتاد ؟

دستمزد 1402 همچنان مورد نقد است

با گذشت دو ماه از سال همچنان موضوع افزایش حقوق کارگران برای سال 1402 ، یکی از موضوعات مورد نقد است و در این رابطه فعالان عرصه ی کارگری بارها انتقادات خود را از را های مختلف مطرح کرده اند . در تمامی نقدهای صورت گرفته نگرانی ها اشاره به یک موضوع دارد و آن هم تورم حال حاضر جامعه است و این درحالی است که بررسی های اقتصادی نشان می دهد محتمل ترین اتفاق سال جاری، رشد اقتصادی کم و تورم بالا خواهد بود . در رابطه با تعیین دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار ، فعالان کارگری نگران این موضوع بودند که نباید نرخ تورم در تعیین سبد معیشت خانوارها نادیده گرفته شود اما تصمیمات اتخاذ شده در شورای عالی کار و تعیین دستمزد 1402 باب میل کارگران و فعالین این عرصه نبود .

تا نوبت به افزایش حقوق کارگران می رسد می گویند تورم داریم

براساس اعلام کارشناسان سال هاست که در تعیین سبد معیشت کارگران از متر و معیار درستی استفاده نمی شود و استخراج داده ها به منظور تصمیم گیری از کانال های واقعی صورت نمی گیرد . با توجه به بررسی های کارشناسی شده سبد معیشت خانوار کارگری باید حداقل رقم 18 میلیون تومان در ماه باشد هرچند که فرامرز توفیقی، فعال کارگری این رقم را حدود سه میلیون تومان بیشتر می‌داند . اما موضوع نگران کننده در معیشت خانوارهای کارگری موضوع تورم است . در خصوص تعیین دستمزد کارگران برای سال 1402 ، استدلال دولت این بود که اگر دستمزد ها از حدی بیشتر افزایش یابد منجر به ایجاد تورم خواهد شد و این استدلال از منظر کارگران مورد قبول نیست چراکه آن ها می گویند تا سخن از حقوق ما می شود می گویند تورم داریم . از طرفی هم براساس بررسی های انجام شده توسط کارشناسان خیلی بعید است که دولت بتواند طرف یکی دو ماه آینده تورم موجود در کشور را مدیریت کند .

دستمزد کارگران مجدد افزایش خواهد یافت ؟

در جلسات شورای عالی کار توجیه دولت در پایین نگه داشتن حقوق کارگران این بود که می خواهد به مهار تورم بپردازد و این وعده به کارگران داده شد تا اگر روند افزایش تورم ادامه دار باشد حقوق آن ها ترمیم گردد . هرچند که در محافل کارگری موضوع افزایش حقوق ها مطرح شده اما وزیر اقتصاد در آخرین اظهار نظر خود پیرامون این موضوع عنوان کرده بود که در حال حاضر تصمیم جدیدی در رابطه با افزایش حقوق ها نداریم . ظاهرا در آخرین نشست شورای عالی کار نیز تصمیم بر این شد که در صورت افزایش حقوق کارمندان، درباره دستمزد کارگران هم مذاکره می‌شود .

 

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا