تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 ؟

تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 ؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 به میزان یک واحد درصد افزایش می یابد

قبل از پرداختن به موضوع اصلی باید به بیان این مطلب پرداخت که مالیات در ایران به دو نوع مالیات مستقیم و مالیات غیر مستقیم تقسیم می شود. در یک توضیح مختصر باید گفت که تفاوت بین این دو گروه مالیات به این علت است که در مالیات مستقیم پرداخت کننده ی مالیات مشخص است به عبارتی هدف اخذ مالیات از اشخاص است اما در مالیات غیرمستقیم پرداخت کننده ی مالیات اهمیتی ندارد و هدف اخذ مالیات از کالا و خدمات می باشد. مالیات بر ارزش افزوده در تقسیم بندی مالیاتی زیر مجموعه ی مالیات غیرمستقیم قرار می گیرد.

لازم به توضیح است که براساس قوانین مربوطه، در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده به جز در موارد خاص 9 درصد می باشد اما دولت در لایحه بودجه سال 1403 گویا قصد تغییر این نرخ را دارد چراکه در تبصره 6 این لایحه چنین بیان شده که نرخ مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، به میزان یک واحد درصد افزایش خواهد یافت تا صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و طرح‌های آبرسانی شود. بر همین اساس اگر مجلس لایحه بودجه سال آینده را به تصویب برساند، نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده به 10 درصد خواهد رسید.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا