تغییر کد اقتصادی اشخاص حقوقی در سامانه مودیان

یکی از نکات قابل توجه در خصوص صدور صورت حساب های الکترونیکی در سامانه مودیان این است که باید مشخصات اقتصادی خریدار و فروشنده به درستی در صورت حساب های صادره درج شود . در همین رابطه سال گذشته سازمان امور مالیاتی کشور در دستور العملی ساز و کار تغییر کد اقتصادی اشخاص را به شرح زیر توضیح داد :

در سامانه مودیان کد اقتصادی همان شناسه ملی است

” همانگونه که استحضار دارید در اجرای ماده (۴) و (۷) آئین نامه اجرایی تبصره (۳) ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم و با هدف آماده سازی زیر ساخت های لازم برای پیاده سازی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، این سازمان از ابتدای مهرماه سال 1401 اقدام به تخصیص شماره اقتصادی جدید به فعالان اقتصادی نموده است. بر این اساس مؤدیان مالیاتی از ابتدای مهرماه مکلفند در صورتحساب های فروش کالا و ارائه خدمات حسب مورد الکترونیکی یا فیزیکی قراردادها و سایر اسناد مشابه شماره اقتصادی جدید خود و خریدار را درج نمایند. الگوریتم شماره اقتصادی تخصیص یافته به مودیان مالیاتی به شرح ذیل می باشد:

اشخاص حقوقی : شناسه ملی ۱۱ رقمی اشخاص حقوقی تخصیص یافته از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

اشخاص حقیقی : شماره ملى شخص حقیقی به اضافه سه رقم شناسه پرونده مالیاتی تخصیص یافته از سوی سازمان امور مالیاتی کشور

مشارکت های مدنی : شناسه مشارکت مدنی تخصیص یافته از سوی سازمان امور مالیاتی کشور “

لذا مودیان مشمول اجرای سامانه مودیان باید نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند تا در صدور صورت حساب های الکترونیکی در سامانه مودیان دچار مشکل نشوند چرا که براساس این دستور العمل کد اقتصادی قدیمی اشخاص حقوقی از اعتبار خارج شده و شناسه ملی جایگزین کد اقتصادی گردیده است .

 

 

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا