تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال به چه صورت است ؟

تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال به چه صورت است ؟

شرکت های غیر فعال چه شرکت هایی هستند ؟

شاید شما هم از جمله کسانی باشید که به منظور شروع فعالیت اقتصادی اقدام به ثبت شرکت کرده اید ، اما به هر علتی از این مرحله فراتر نرفته و فعالیت تجاری خود را آغاز نکرده باشید . لذا سوالی که ممکن است برای شما پیش آید این است که آیا به شرکت های غیر فعال هم مالیاتی تعلق خواهد گرفت ؟ در پاسخ به این سوال ، مطرح کردن مسائل زیر خالی از لطف نیست :

در مرحله ی اول باید دید که از نظر قانون شرکت های غیر فعال چه شرکت هایی هستند ؟ به شرکت هایی که ثبت قانونی شده باشند اما هیچ گونه معامله ی تجاری انجام نداده باشند ، گردش مالی آن ها صفر باشد و هیچ گونه مراوده تجاری هم به نام صاحبان شرکت در طول سال انجام نشده باشد، در قانون به عنوان شرکت های غیر فعال شناخته می شوند .

مهم ترین تکالیف مالیاتی شرکت های غیر فعال چیست ؟

شاید مهم ترین دغده ی صاحبان این قبیل شرکت ها ( شرکت های غیر فعال ) ، این باشد که با توجه به عدم فعالیت، مالیاتی به آن ها تعلق خواهد گرفت یا خیر ؟ در پاسخ باید گفت که اگر این شرکت ها، الزامات قانونی را به شکل کامل و مطلوب رعایت کنند ، به آن ها مالیاتی تعلق نخواهد گرفت .  اما این تکالیف قانونی شامل چه موضوعاتی خواهد بود ؟  اگر شما هم مدیر یک مجموعه غیر فعال هستید باید بدانید  اگاهی از تکالیف قانونی که ملزم به رعایت آن هستید بسیار ضروری خواهد بود تا دچار خسارت های جبران ناپذیر نشوید . از جمله تکالیف مالیاتی مهمی که مدیران باید به آن‌ها عمل کنند، به شرح زیر است :

اگر شما مدیر مجموعه ای هستید که فاقد فعالیت است باید این نکته را بدانید که باید مراتب را به صورت کتبی و با اسناد و مدارک قابل اتکاء که عدم فعالیت شرکت را اثبات می کند ، به اداره مالیاتی ذیربط خود و به واحد مالیات بر ارزش افزوده ذیربط اطلاع دهید .

باید در مهلت تعیین شده در قانون، نسبت به پلمب دفاتر تجاری اقدام نمایید .

عدم فعالیت شرکت به این معنی نیست که دیگر الزامی به ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارید ، پس ارسال اظهارنامه در زمان قانونی آن ضروری است چرا که در غیر این صورت مشمول جرایم قانونی خواهید شد و در نهایت اگر روزی تصمیم به فعال کردن شرکت گرفتید باید بدانید که موظف خواهید بود مراتب را به صورت کتبی به اداره ی مالیاتی ذیربط اعلام کنید .

نکات کلیدی در خصوص شرکت های غیر فعال

در خصوص شرکت های غیر فعال توجه به نکات زیر الزامی است :

ابتدا باید توجه داشت که شرکتی از منظر قانون غیر فعال تلقی خواهد شد که ، مراوده ی مالی به نام صاحبان شرکت نداشته باشد و گردش مالی آن صفر باشد . اما عدم فعالیت باعث نخواهد شد که در حوزه ی مالیاتی مربوط به شرکت ، تشکیل پرونده ی مالیاتی نداد . چرا که اگر شرکتی غیر فعال باشد باید مراتب به صورت کتبی با مهر و امضای مدیرعامل شرکت به حوزه ی مالیاتی مربوطه اعلام گردد .

غیر فعال بودن شرکت ، دلیل نمی شود که تکالیف قانونی تعیین شده را نادیده گرفت، لذا در خصوص شرکت های غیر فعال،  پلمب دفاتر قانونی، ارسال اظهارنامه عملکرد و اظهارنامه ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی الزامی است اما چون شرکت فاقد فعالیت بوده باید دفاتر و اظهارنامه ها به صورت سفید ارسال شوند.

نحوه ارسال اظهارنامه عدم فعالیت و نکاتی مهم

 

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا