جایگزینی نرم افزارهای حسابداری با دفاتر کاغذی

پلمب دفاتر تجاری از ابتدای 1403 حذف خواهد شد؟

معاون حقوقی رئیس جمهور در نامه ای خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی چنین اعلام داشت که چنانچه مودی رویدادهای مالی خود را به صورت ماشینی (مکانیزه-الکترونیکی) ثبت و نگهداری نماید، نیازی به ارائه ی دفاتر به صورت دستی ندارد، البته مودیان گروه اول (صاحبان مشاغل گروه اول) شامل این موضوع نمی شوند.

همچنین به دنبال توسعه دولت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیکی و حذف اسناد کاغذی، در هر موردی که تنظیم اوراق یا اسناد، صدور یا اعطای مجوز، اخطار و ابلاغ، مبادله وجه، استعلام و مانند آن ضروری باشد، انجام الکترونیکی آن معتبر بوده و کفایت می کند. از طرفی با توجه به ماده 25 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، آن دسته از اشخاصی که مشمول انجام تکالیف در سامانه مودیان هستند و از نرم افزار حسابداری مورد تایید کارگروه راهبری سامانه مودیان استفاده می کنند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مستثنی هستند. لذا با توجه به توضیحات فوق و حجم بالای درخواست های پلمب دفاتر تجاری، دستور فرمایید از ابتدای سال 1403، نرم افزارهای حسابداری تایید شده، جایگزین دفاتر کاغذی شده و دیگر نیازی به پلمب دفاتر تجاری نباشد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت