حذف قرارداهای کار موقت به نفع کارگران است؟

حذف قرارداهای کار موقت به نفع کارگران است؟

تبدیل قراردادهای کار موقت به دائم

چند روز پیش بود که سید صولت مرتضوی، وزیرکار خبر از تدوین لایحه ای داد که براساس آن قرار است قانون کار اصلاح شده و به منظور تامین امنیت شغلی کارگران، قراردادهای کار موقت حذف گردد. در این رابطه لازم به توضیح است که براساس اظهارات وزیرکار در خصوص حذف قراردادهای کار موقت، قرار است سقف این قبیل قراردادها حداکثر 4 سال باشد و پس از آن قراردادهای کار موقت به دائم تبدیل شوند.

تغییر در ماده 27 قانون کار به ضرر کارگران خواهد بود

در همین رابطه محسن باقری، عضو هیئت رئیسه ‌ی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران اظهار داشت: مهم ترین ایرادی که می توان به این لایحه گرفت، عدم طرح آن در شورای عالی کار است. چراکه تدوین چنین لایحه ای باید با نظر اعضای این شورا صورت گیرد و براساس قانون بهبود محیط کسب و کار، اگر این اتفاق صورت نپذیرد، این لایحه قابلیت طرح در مجلس را ندارد. از طرف دیگر لازم به ذکر است که اگر تغییری در ماده 27 قانون کار صورت گیرد، این تغییر به نفع جامعه ی کارگری نیست چرا که براساس ماده 27 فعلی، اگر کارگر در انجام وظایف محوله کوتاهی کند کارفرما حق دارد در صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار قرارداد وی را فسخ نماید اما در لایحه ی جدید اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار، جای خود را به نظر مثبت کمیته ی انضباطی داده.

تصمیمات کمیته ی انضباطی به نفع کارفرما خواهد بود

اگر تصمیم در خصوص اخراج کارگر به کمیته ی انضباطی سپرده شود، امنیت شغلی کارگر در خطر خواهد بود چراکه ترکیب کمیته ی انضباطی اساسا کارفرمایی است و این باعث می شود که آرای صادره به نفع کارفرما باشد نه کارگر. به همین علت در نگاه اول ممکن است تبدیل قراردادهای کار موقت به دائم بعد از 4 سال اتفاق خوبی باشد، اما اگر ماده 27 قانون کار تغییر یابد امکان اخراج کارگر ساده تر خواهد شد و دائمی شدن قراردادهای کار بی معنا خواهد بود. پس اگر این لایحه به منظور تامین امنیت شغلی کارگر تدوین شده باید گفت که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد چراکه کمیته ی انضباطی به راحتی می تواند رای به اخراج کارگر دهد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا