حساب های تجاری از چه راه هایی شناسایی می شوند؟

مدتی است که موضوع تفکیک حساب های تجاری از غیر تجاری به تیتر یک اخبار مالیاتی تبدیل شده اما این خبر سوالات و ابهاماتی را هم به همراه دارد که یکی از این سوالات این است که حساب های تجاری از چه راه هایی شناسایی می شوند ؟

روش های شناسایی حساب های تجاری

یکی از روش‌های شناسایی حساب تجاری از غیر تجاری ، دریافت اطلاعات حساب‌های تجاری از مودیان مالیاتی است. به این معنی که مودیان حساب‌های تجاری مربوط به فعالیت کسب و کارشان را خود به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند. اقدام دیگر سازمان امور مالیاتی که با همکاری بانک مرکزی انجام شد، اتصال همه کارتخوان‌های احراز شده توسط صاحبان آن به حساب مرتبط و معرفی شده به سازمان امور مالیاتی بوده است . روش دیگری که برای شناسایی حساب تجاری به کار گرفته می‌شود، روشی است که بانک مرکزی اعلام کرده و بر این اساس، حساب تجاری، حسابی است که بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به آن حساب در ماه انجام شود و در عین حال مجموع رقم ریالی واریزی به حساب ۳۵ میلیون تومان باشد. با این تعریف، در صورتی که در یک حساب شخص حقیقی که به سازمان امور مالیاتی معرفی نشده است، دو شرط فوق برقرار نباشد، به این معنی که کمتر از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب در ماه داشته باشد و مجموع واریزی به آن حساب کمتر از ۳۵ میلیون تومان در طول ماه باشد، آن حساب، حساب تجاری تلقی نمی شود. شایان ذکر است که شروط فوق در مورد حساب های اشخاص حقوقی برقرار نیست و کلیه ی حساب های اشخاص حقوقی تجاری تلقی خواهند شد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا