حقوق بازنشستگان به چه صورت افزایش می یابد ؟

حقوق بازنشستگان به چه صورت افزایش می یابد ؟

افزایش حقوق بازنشستگان براساس قانون به چه صورت است ؟

در آخرین روزهای سال 1401 بود که شورای عالی کار در خصوص افزایش دستمزد کارگران تصمیم نهایی خود را گرفت و اعلام کرد که دستمزد کارگران مشمول قانون کار برای سال 1402 ، به میزان 27 درصد برای حداقلی بگیران و 21 درصد برای سایر سطوح شغلی افزایش خواهد یافت، اما سوالی که مطرح می شود این است که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به چه صورتی خواهد بود ؟  علی اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان تامین اجتماعی استان تهران در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان به سه ماده قانونی زیر اشاره کرد :

ماده 111 قانون تامین اجتماعی : ” مستمری از کار افتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.  “

ماده 41 قانون کار : ” تعیین حداقل حقوق کارگران هرساله برعهده ی شورای عالی کار می باشد و این شورا باید در تصمیم گیری خود به دو نکته ی مهم توجه کند ، نکته ی اول نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی است و نکته ی دوم تعیین حداقل حقوق به گونه ای که بتواند هزینه های معیشتی یک خانواده را تامین نماید . لازم به توضیح است که در روزهای اخیر تاکید نمایندگان کارگری این بود که دولت در تعیین دستمزها برای سال 1402 به این دو نکته ی قانونی توجهی نکرده است که این موضوع سبب اعتراض فعالان کارگری شده است .

ماده 96 قانون تامین اجتماعی : ” سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر‌ از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد . “

آقای عیوضی با اشاره به سه ماه قانونی فوق اظهار داشت : تعیین حداقل حقوق توسط شورای عالی کار برای شاغلین و بازنشستگان همواره دارای اهمیت است . لذا ماده 111 قانون تامین اجتماعی با تبعیت از ماده 41 قانون کار و ماده 96 قانون تامین اجتماعی به روشنی در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان صحبت کرده است . لازم به توضیح است که حقوق و دریافتی بازنشستگان نباید از افزایش حداقل مزد تعیین شده توسط شورای عالی کار کمتر باشد و باید براساس افزایش هزینه های معیشت افزایش پیدا کند .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا