خرید و فروش خودرو مشمول ارزش افزوده است؟

خرید و فروش خودرو مشمول ارزش افزوده است؟

عرضه کالا به غیر از طریق هر نوع معامله مشمول ارزش افزوده است

براساس نظریه مشورتی شماره 232/69797/د معاونت حقوقی و فنی مالیاتی مورخ 1402/10/08، با توجه به ماده (1) قانون ارزش افزوده مصوب سال 1387 و ماده (2) قانون دائمی ارزش افزوده مصوب سال 1400، عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آن ها به استثنای موارد معاف که صراحتا در قانون عنوان شده اند، از نظر مالیات و عوارض مشمول مقررات ارزش افزوده هستند. همچنین براساس ماده (4) قانون ارزش افزوده مصوب سال 1387، منظور از عرضه کالا در این قانون انتقال کالا از طریق هر نوع معامله می باشد و این موضوع در ماده (1) قانون دائمی ارزش افزوده نیز عنوان شده که منظور از عرضه، واگذاری کالا یا ارائه خدمت به غیر از طریق هر نوع معامله یا عقد قانونی می باشد.

ماخذ محاسبه مالیات ارزش افزوده عرضه خودرو توسط نمایشگاه های ماشین

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا، اگر نمایشگاه های خودرو در قبال دریافت کارمزد (کمیسیون) اقدام به خرید و فروش خودرو نمایند، به نسبت کارمزد دریافتی بابت خدمات ارائه شده مشمول مالیات ارزش افزوده هستند. براین اساس در صورت عدم وجود اسناد و مدارک مثبته مبنی بر فروش خودرو، ماخذ محاسبه مالیات ارزش افزوده کارمزد دریافتی خواهد بود. در غیر این صورت چنانچه نمایشگاه های خودرو اقدام به فروش خودرو نمایند، کل وجوه دریافتی در قبال عرضه خودرو مشمول ارزش افزوده می باشد.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا