درخواست صدور تامین مالیات به چه معنی می باشد ؟

درخواست صدور تامین مالیات به چه معنی می باشد ؟

وظیفه هیأت های حل اختلاف مالیاتی در اجرای مقررات ماده 161 قانون مالیات های مستقیم

سازمان امور مالیاتی پس از بررسی پرونده ی مودیان اقدام به صدور برگه تشخیص مالیات می کند و بر اساس قوانین و مقررات مربوطه اعلام میدارد که از نظر این سازمان مالیات تشخیصی مودی چقدر است . در همین راستا اگر پس از صدور برگه تشخیص و یا مطالبه ی مالیات در چارچوب مقررات ، مالیات مودی هنوز قطعی نشده باشد یا مراحل اجرایی شدن آن طی نشده باشد ،  اداره ی امور مالیاتی مربوطه می تواند از هیات های هل اختلاف درخواست صدور قرار تامین مالیات نماید.

درخواست صدور تامین مالیات به چه معنی می باشد ؟

همان گونه که گفته شده قانون گذار در ماده 161 قانون مالیات های مستقیم عنوان کرده که اگر مالیات مودی قطعی نشده باشد ( به عبارتی هنوز در مرحله ی تشخیص باشد و برگه قطعی مالیات صادر نشده باشد ) ، یا مراحل اجرایی شدن آن طی نشده باشد ، در این صورت اگر ادارات امور مالیاتی مربوطه به این نتیجه برسند که ممکن است مودی به دلایلی قصد فرار از پرداخت مالیات را داشته باشد ، می توانند با ارائه ی دلایل کافی و قابل اتکاء از هیات های حل اختلاف مالیاتی درخواست  قرار وثیقه نمایند تا مودی معادل همان مبلغ از اموال و وجوه خود را به عنوان وثیقه  تأمین نماید .

نکته ی مهم در این خصوص این می باشد که درخواست صدور تامین مالیات توسط ادارات امور مالیاتی این است که مالیات مودی هنوز قطعی نشده باشد و در این صورت است که می توانند با ارائه ی دلایل کافی این درخواست را مطرح نمایند و تصمیم گیرنده در این خصوص هیات های حل اختلاف مالیاتی هستند تا با درخواست صدور تامین مالیات موافقت نمایند و میزان مبلغ مورد نظر را نیز اعلام کنند .

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت