دولت به دنبال شناسایی مودیان جدید مالیاتی

دولت به دنبال شناسایی مودیان جدید مالیاتی

کاهش نرخ مالیات عملکرد واحدهای تولیدی

با توجه به تغییر سیاست های حاکمیتی، دولت به دنبال افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در تامین منابع مالی مورد نظر خود می باشد اما این تغییر ساختار بدین معنا نیست که دولت به دنبال افزایش نرخ مالیات ها می باشد و برعکس طی یکی دو سال گذشته دولت به سمت کاهش نرخ مالیاتی برای بخش های مولد اقتصاد حرکت کرده است.

در همین راستا در قانون بودجه دو سال اخیر ما شاهد کاهش نرخ مالیات عملکرد واحدهای تولیدی بوده ایم و حمایت از بخش تولید پیشنهادی بوده که دولت خود آن را داده است و در لایحه اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم نیز پیش بینی دولت این است که مالیات عملکرد فعالیت های تولیدی به 10 درصد کاهش یابد. در واقع دولت با شناسایی مودیان جدید و مقابله با فرارهای مالیاتی به دنبال افزایش درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در قانون است به همین علت فشار مالیاتی مضاعفی بر مردم و واحدهای اقتصادی شناسنامه دار در دستورکار دولت نیست. بلکه هدف شناسایی بخش های غیرمولد اقتصاد است که با دور زدن قوانین از پرداخت مالیات شانه خالی می کنند.

دولت مصمم به مبارزه با فرارهای مالیاتی است

اگر بخواهیم به سمت یک اقتصاد سالم حرکت کنیم باید به دنبال ایجاد شفافیت در حوزه ی اقتصادی باشیم و جلوگیری از انجام فرارهای مالیاتی موضوع تازه ای نیست که در این دولت مطرح باشد بلکه یک بحث کارشناسی شده می باشد و براساس نظر کارشناسان یکی از مواردی که به پول ملی کشور لطمه وارد کرده همین فرارهای مالیاتی می باشد که به تورم نیز دامن زده است. لذا مدیریت این مسئله می تواند به دولت در تحقق اهداف خود کمک کند و این فرصت را ایجاد خواهد کرد که دولت بتواند هزینه های خود را پوشش دهد.

به همین علت دولت سیزدهم به دنبال مقابله با فرارهای مالیاتی بوده تا از این طریق فراریان مالیات شناسایی شوند و با برنامه ریزی های انجام شده در این زمینه دولت می تواند تورم را مهار کرده و ارزش پول ملی را نیز تقویت نماید.

احسان مومنی

احسان مومنی

محقق و پژوهشگر مالی و مالیاتی

می‌توانید سوالات مالی و مالیاتی خود را در تالار پرسش و پاسخ حسابنو مطرح نمایید، کارشناسان ما در کوتاهترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

خبرهای مرتبط

آخرین سوالات
دکمه بازگشت به بالا

کارگاه آنلاین 2 روزه

آموزش جامع حقوق و دستمزد 1403

نیم بها تا تاریخ 8 اردیبهشت